• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 14, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 14, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر مهارت های مثبت اندیشی (خوش بینی) مبتنی بر دفتر شکرگزاری بر سلامت معنوی دختران نوجوان

    (ندگان)پدیدآور
    احمدپوری, فاطمهمتقی, مینو
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.222 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پرستاری بهداشت جامعه
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: ازآنجایی که همه ی رخداد های انسانی در جوامع بشری از رفتارهای آنها نشأت می گیرد و منشأ رفتار هر انسان به طور مستقیم سبک تفکر وی می باشد، دیدگاه  مثبت اندیشی (خوش بینی) مبتنی برشکرگزاری می تواند با ارتقای سلامت معنوی انسان به خصوص در نوجوانان باعث بهبود عملکرد آنان در ارتباط با خود، خدا و جامعه گردد. براین اساس مطالعه ی حاضر جهت بررسی تأثیر مهارت‌های مثبت اندیشی (خوش بینی) مبتنی بردفتر شکرگزاری برسلامت معنوی دانش آموزان دخترنوجوان دبیرستان‌های دولتی متوسطه اول شهر اصفهان انجام گردیده است. روش: این مطالعه تجربی یک کارآزمایی بالینی دوگروهه است که به روش پیش آزمون- پس آزمون انجام شد. در این پژوهش  با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای، 125دانش آموز از دو مدرسه بین مدارس متوسطه اول دخترانه بین مدارس شمال و جنوب شهر اصفهان وارد مطالعه گردیدند و در دو گروه (64 نفر در گروه کنترل و 61 نفر در گروه آزمون) قرار گرفتند. پس ازاخذ رضایت نامه از والدین ودانش آموزان برروی گروه مداخله، مداخلات مثبت اندیشی با تکیه بر شکرگزاری در6 جلسه برروی گروه مداخله انجام  گردید. سلامت معنوی وحیطه های آن (سلامت وجودی و مذهبی) دانش آموزان نوجوان دختر قبل و یک ماه پس از مداخله با پرسشنامه سلامت معنوی پولتزین والیسون که به وسیله دانش آموزان تکمیل شده بود، با نرم افزار  SPSS 18برای هردو گروه شاهد و آزمون سنجیده شد. 8 دانش آموز به علل مختلف از مطالعه خارج شدند اما اطلاعات آن ها در تحلیل مطالعه به صورت داده ی ازدست رفته وارد شد. یافته ها: میانگین سلامت معنوی در گروه مداخله در پیش آزمون ( 75 /10± 06/ 95) و درگروه کنترل ( 70 / 15 ± 95 / 95) بود. نمره ی کلی سلامت معنوی دانش آموزان باانجام مداخله وسپس پس آزمون از هردوگروه (مداخله وکنترل) در گروه مداخله با میانگین  ( 12/ 12 ± 52 /100) سلامت معنوی بالا (120- 100) رانشان داد درحالی که میانگین نمرات گروه کنترل در پس آزمون به (04. 15 ± 85 . 95) رسیده ودر سطح متوسط باقی مانده بود. میانگین تغییرات نمره کل سلامت معنوی و حیطه سلامت مذهبی بعد از یادگیری نسبت به قبل از یادگیری در گروه مداخله به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (05/0 P
    کلید واژگان
    مهارت های مثبت اندیشی
    خوش بینی
    شکرگزاری
    سلامت معنوی
    نوجوان
    پرستاری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-04-01
    1398-01-12
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان)
    دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-2138-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611531

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب