نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرحمانی بیلندی, رقیهfa_IR
dc.contributor.authorنجفی, سمانهfa_IR
dc.contributor.authorبنفشه, الههfa_IR
dc.contributor.authorعبدالعظیمی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorطوافی, مرضیهfa_IR
dc.contributor.authorرحمانی بیلندی, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:23:10Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:23:10Z
dc.date.available1399-08-23T13:23:10Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:23:10Z
dc.date.issued2019-04-01en_US
dc.date.issued1398-01-12fa_IR
dc.identifier.citationرحمانی بیلندی, رقیه, نجفی, سمانه, بنفشه, الهه, عبدالعظیمی, زهرا, طوافی, مرضیه, رحمانی بیلندی, محمدرضا. (1398). تأثیر آموزش آرام سازی با استفاده از سرویس پیام کوتاه بر اضطراب زنان باردار. پژوهش پرستاری, 14(1), 42-49.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7012
dc.identifier.issn1735-9074
dc.identifier.urihttp://ijnr.ir/article-1-2163-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611530
dc.description.abstractمقدمه: بارداری با تنیدگی های روحی روانی همراه است که سبب ایجاد اضطراب در مادران باردار می شود. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش آرام سازی با استفاده از سرویس پیام کوتاه بر اضطراب زنان باردار انجام شد. روش­: این مطالعه نیمه ­تجربی بر روی 120 خانم باردار تحت پوشش مراکز سلامت جامعه شهر گناباد در سال 1397 انجام شد. مادران به روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب و به شیوه تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 60 نفر) قرار گرفتند. در گروه مداخله پیام های آموزشی شامل ارسال تکنیک های آرام سازی عضلانی و پیگیری آن، اطلاعات صحیح در مورد تغذیه بارداری، شکایت های شایع در بارداری، سلامت جنینی و علائم شروع زایمان بود. پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر قبل و یک ماه بعد از مداخله توسط مادران به شیوه خودارزیابی تکمیل شد. داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده آزمون­های آماری تی زوجی، تی­مستقل و کای اسکوئر در سطح معنی ­داری کمتر از 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: قبل از مداخله، میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان در دو گروه، تفاوت آماری معناداری نداشت، اما پس از مداخله، اضطراب آشکار و پنهان مادران در گروه مداخله کمتر از گروه کنترل و این تفاوت در دو گروه معنی دار بود (05/0P<).  نتایج در بخش مقایسه درون­گروهی حاکی از تفاوت آماری معناداری در هر دو گروه است. بدین صورت که تفاوت آماری معنادار در گروه آزمون با کاهش نمرات و در گروه کنترل با افزایش نمرات همراه است. نتیجه ­گیری: ارسال پیام کوتاه به عنوان اقدامی قابل اجرا و مؤثر، می­تواند نمره اضطراب زنان باردار را کاهش دهد. بنابراین اجرای این مداخله در کنار مراقبت­های معمول دوران بارداری پیشنهاد می­ شود.  fa_IR
dc.format.extent610
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش پرستاریfa_IR
dc.subjectآرام سازیfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectبارداریfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش آرام سازی با استفاده از سرویس پیام کوتاه بر اضطراب زنان باردارfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپرستاری مامایی بهداشت مادر و نوزادfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گنابادfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گنابادfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گنابادfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گنابادfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گنابادfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گنابادfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue1
dc.citation.spage42
dc.citation.epage49


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد