نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتباری, فریباfa_IR
dc.contributor.authorذاکری مقدم, معصومهfa_IR
dc.contributor.authorحجازی, زهرا ساداتfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:23:07Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:23:07Z
dc.date.available1399-08-23T13:23:07Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:23:07Z
dc.date.issued2019-04-01en_US
dc.date.issued1398-01-12fa_IR
dc.identifier.citationتباری, فریبا, ذاکری مقدم, معصومه, حجازی, زهرا سادات. (1398). تأثیر برنامه آموزشی خانواده محور بر مدیریت دارویی سالمندان مبتلا به بیماری های ایسکمیک قلبی. پژوهش پرستاری, 14(1), 14-20.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7012
dc.identifier.issn1735-9074
dc.identifier.urihttp://ijnr.ir/article-1-2168-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611526
dc.description.abstractمقدمه: جمعیت سالمندان در ایران و سایر کشور های جهان رو به افزایش می باشد و بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی در میان این قشر از جامعه شیوع بالایی دارند. افراد خصوصا در بیماری های مزمن به خانواده های خود وابسته اند و خانواده نقش مهمی در تبعیت بیمار از توصیه های درمانی و غذایی دارد و می توان از این منبع جهت ارتقای کیفیت آموزش به بیماران، به خصوص سالمندان استفاده نمود. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی خانواده محور بر مدیریت دارویی سالمندان میتلا به بیماری های ایسکمیک قلبی انجام شده است. روش کار: این مطالعه تجربی بر روی 84 بیمار سالمند مبتلا به بیماری های ایسکمیک قلبی در سال 1396 انجام شد. پس از نمونه گیری تصادفی، نمونه ها به روش بلوک بندی به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمون قرار گرفتند. برای گروه آزمون برنامه آموزشی خانواده محور در قالب سه جلسه آموزشی به همراه کتابچه آموزشی ارائه شد و گروه کنترل نیز آموزش های معمول را دریافت کردند. ابزار های پژوهش، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و ابزار مدیریت دارویی جهت کمبود های سالمندان(MedMaide) بودند. مدیریت دارویی، قبل از مداخله و سه ماه بعد، سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری کای دو، آزمون تعمیم یافته دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوجی در نرم افزار آماری spss نسخه 16 استفاده شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره مدیریت دارویی پس از مداخله، در گروه آزمون 82/1± 80/0و در گروه کنترل 75/3± 42/2 بود و آزمون آماری تی مستقل اختلاف معناداری را بین مدیریت دارویی پس از مداخله، در دو گروه آزمون و کنترل نشان داد (015/0=p  (. نتیجه گیری : برنامه آموزشی خانواده محور بر مدیریت دارویی سالمندان مبتلا به بیماری های ایسکمیک قلبی تأثیر مثبت داشته است. پرستاران و سایر اعضای تیم درمان، می توانند با همراهی خانواده ها در امر مراقبت، منجر به ارتقای کیفیت و تداوم مراقبت ها شوند.fa_IR
dc.format.extent887
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش پرستاریfa_IR
dc.subjectآموزش خانواده محورfa_IR
dc.subjectمدیریت داروییfa_IR
dc.subjectسالمندfa_IR
dc.subjectبیماری ایسکمیک قلبیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر برنامه آموزشی خانواده محور بر مدیریت دارویی سالمندان مبتلا به بیماری های ایسکمیک قلبیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپرستاری داخلی جراحیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue1
dc.citation.spage14
dc.citation.epage20


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد