نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیلان, محمدfa_IR
dc.contributor.authorنسیمی, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:22:48Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:22:48Z
dc.date.available1399-08-23T13:22:48Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:22:48Z
dc.date.issued2018-09-01en_US
dc.date.issued1397-06-10fa_IR
dc.identifier.citationمیلان, محمد, نسیمی, فاطمه. (1397). اثر بخشی برنامه آموزشی مراقبت خانواده محور بر اضطراب مادران نوزاد نارس بستری در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان. پژوهش پرستاری, 13(3), 49-54.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7012
dc.identifier.issn1735-9074
dc.identifier.urihttp://ijnr.ir/article-1-2006-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611499
dc.description.abstractمقدمه: با تولد یک نوزاد نارس استرس زیادی به خانواده وارد می‌شود که به دلیل عدم آمادگی فیزیکی، عاطفی و روانی والدین برای ورود یک نوزاد نارس است و آنها را با نیازهای متعددی مواجه می‌کند. هدف این مطالعه اثربخشی برنامه آموزشی مراقبت خانواده محور بر اضطراب مادران نوزاد نارس بستری در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان بود. روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی، در سال 1395 بر روی 60 مادر دارای نوزاد نارس بستری در بیمارستان شهرستان جهرم انجام شد. نمونه گیری به روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شد و سپس به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفت. در گروه مداخله برنامه مراقبت خانواده محوردر سه مرحله با حضور پژوهشگر ومادر درکنارنوزاد انجام شد و اضطراب مادران با استفاده از پرسشنامه استاندارد اضطراب اسپیلبرگر مقایسه شد. در گروه کنترل مادران تحت مراقبتهای معمول قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 و آزمون آماری (تی تست) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد میانگین نمره اضطراب آشکار پنهان مادران در گروه مداخله 3 ± 49 و در گروه کنترل 3 ± 51 بوده است که با توجه به آزمون آماری اختلاف آماری معنی داری بین میانگین اضطراب در دو گروه وجود داشت (0001/0 > P). نتیجه گیری: طبق یافته‌های این تحقیق یکی از عواملی که می‌تواند مادرانی را که نوزادان آنها بستری شده‌اند را به آرامش برساند و از اضطراب آنها بکاهد؛ مشارکت دادن مادر جهت مراقبت از نوزادشان می‌باشد. لذا انتظار می‌رود ضمن فراهم آوردن زمینه مناسب مشارکت خانواده از سوی مراقبین، افراد خانواده به ویژه مادران در مراقبت از نوزاد با کسب توانمندی لازم مشارکت کافی داشته باشند.  fa_IR
dc.format.extent680
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش پرستاریfa_IR
dc.subjectمراقبت خانواده محورfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectارتباط مادر – نوزادfa_IR
dc.subjectنوزاد نارسfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleاثر بخشی برنامه آموزشی مراقبت خانواده محور بر اضطراب مادران نوزاد نارس بستری در بخش مراقبتهای ویژه نوزادانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپرستاری کودکان و نوزادانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایرانfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue3
dc.citation.spage49
dc.citation.epage54


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد