مقایسه دیدگاه های دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در رابطه با موانع و تسهیلکنندههای فعالیتهای پژوهشی دانشجویی در سال 1395
(ندگان)پدیدآور
نجفی, سمانهداوری نیا مطلق قوچان, آرزوشبان, حسینزروندی, رضانوع مدرک
Textپرستاری داخلی جراحی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: امروزه کشورها بر اساس توانایی در تولید و کاربرد دانش طبقهبندی میشوند. در دنیای پیشرفت دانش و اطلاعات امروز، برای پیشرفت رشتههایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در مراقبت از بیمار نقش دارند مانند سایر رشتههای دانشگاهی به پژوهش نیاز است و گسترش دانش حرفه ای؛ برای پیشرفت مداوم در مراقبت از بیماران ضروری است.
هدف: هدف این مطالعه مقایسه دیدگاههای دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در رابطه با موانع و تسهیلکنندههای فعالیتهای پژوهشی دانشجویی در سال 1395 میباشد.
روش: این مطالعه مقطعی با شرکت 70 نفر از اعضای هیئت علمی و 253 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1395 انجام شد. دادهها از طریق فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه پژوهشگرساخته فعالیتهای پژوهشی دانشجویی به روش تصادفی طبقهای برای دانشجویان و روش سرشماری برای اعضای هیئت علمی جمعآوری شد. روایی صوری و محتوای ابزارها توسط 10 تن از اعضای هیأت علمی خبره تایید شد. برای بررسی پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که ضریب بدست آمده برابر با 98/0 بود. دادهها بهوسیله نرمافزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از آمار توصیفی، آزمونهای آماری همچون تیمستقل، ANOVA و کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از آزمونها در سطح کمتر از 05/0 معنیدار لحاظ گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بیشتر موانع فعالیتهای پژوهشی دانشجویی مربوط به موانع آموزشی با فراوانی نسبی 4/90 درصد میباشد. طبق نتایج آزمون تی مستقل، مقایسه دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان در حوزههای اقتصادی و سازمانی مربوط به فعالیتهای پژوهشی دانشجویی به ترتیب با 009/0P= و 001/0P
کلید واژگان
پژوهشدانشجو
هیأت علمی.
پرستاری
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2019-02-011397-11-12
ناشر
انجمن علمی پرستاری ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.
دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
شاپا
1735-70121735-9074




