• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارتباط سلامت معنوی با اضطراب دانشجویان پرستاری در اولین تجربه کارآموزی

    (ندگان)پدیدآور
    حاتمی پور, خدیجهرحیم آقایی, فلورادلفان, ویدا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    292.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پرستاری بهداشت جامعه
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: سلامت معنوی یگانه نیروی مورد هدف است که ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی انسان را متاثر می سازد. ایجاد و حفظ سلامت معنوی نقش مهمی در کاهش اضطراب دانشجویان ایفا می کند. از این رو این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سلامت معنوی با اضطراب دانشجویان پرستاری در بدو ورود به کارآموزی صورت گرفت. روش: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است که به شکل مقطعی اجرا شد. در این مطالعه، 189 دانشجوی پرستاری به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه های سلامت معنوی پالوتزین- الیسون و اضطراب بک انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و Z فیشر با کمک نرم افزار اس پی اس اس نسخه 18 انجام گردید. یافته ها: سلامت معنوی بیشتر دانشجویان (69/3درصد) بالا بوده است. اکثریت دانشجویان (41/8درصد) اضطراب خفیف داشتند. بین سلامت معنوی با اضطراب دانشجویان در زمان ورود به کارآموزی، ارتباط معنی دار و منفی وجود داشت (01/0>P، 0/255-=r). بین ابعاد سلامت معنوی شامل سلامت مذهبی (0/088=P) و سلامت وجودی ( 0.001>P) با میزان اضطراب رابطه معنی دار و منفی دیده شد. نتایج Z فیشر نشان داد که بین سلامت معنوی و اضطراب بر حسب جنس تفاوت معنی داری وجود داشت (20/0=p، 2/33-= Z) ولی بر حسب عملکرد تحصیلی، نتایج رابطه معنی داری را نشان نداد (0/54=P، 60/0-=Z). تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سلامت معنوی، سلامت وجودی و سلامت مذهبی می توانند میزان اضطراب را پیش بینی کنند. نتیجه گیری: یافته ها نشان داد افزایش سلامت معنوی و بخصوص سلامت مذهبی موجب کاهش اضطراب دانشجویان در بدو ورود به کارآموزی می گردد. سیاستگذاران و مجریان برنامه های آموزشی پرستاری و مامایی باید با فراهم آوردن محتوا و محیط آموزشی مناسب و اتخاذ راهبردهای آموزش موثر، زمینه ارتقای سلامت معنوی دانشجویان را در طول تحصیل فراهم سارند.
    کلید واژگان
    سلامت معنوی
    اضطراب
    دانشجویان پرستاری
    پرستاری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-06-01
    1395-03-12
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، مازندران، ایران
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، مازندران، ایران
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، مازندران، ایران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-1718-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611363

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب