• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تاثیر آموزش مهارت های تاب آوری برسطح اعتیاد پذیری نسبت به مواد مخدردرمیان دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر خرم آباد

    (ندگان)پدیدآور
    دالوندی, اصغربستامی, علیرضاخانکه, حمیدرضابستامی, معصومهپاشایی ثابت, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    280.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پرستاری بهداشت جامعه
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: اخیرا تاب آوری عنوان چهارچوب جدید را در زمینه پیشگیری از اعتیاد مطرح می باشد. در این چهارچوب جدید، شناخت عوامل محافظت کننده محیطی وآگاهی و شناخت آسیب پذیری های فردی که تهدیدی برای تاب آوری به شمار می رود از اهمیت زیادی برخوردار است و از آنجا که قشر جوان جامعه و مدارس مهمترین هدف این برنامه های پیشگیری می باشند. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش"مهارت های تاب آوری" بر سطح اعتیاد پذیری نسبت به مواد، در میان دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر خرم آباد انجام شده است. روش: این مطالعه یک طرح نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه پژوهش در این مطالعه شامل 2 مدرسه راهنمایی در دسترس از منطقه 2 شهرخرم آباد در سال تحصیلی 1393 – 1392 بود با هماهنگی با دفتر مدارس، از بین دو مدرسه راهنمایی مذکور منطقه دو شهر خرم آباد، 120 دانش آموز (که شامل 60 نفر دختر و 60 نفر پسر بودند) و به طریقه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به با شیوه تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات نیز پرسشنامه سنجش اعتیاد پذیری بین دانش آموزان در مرحله پیش آزمون و پس آزمون در هر دو گروه، بود. گروه مداخله به مدت 10 جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش مهارتهای تاب آوری، قرار گرفتند و در ادامه از هر دو گروه کنترل و مداخله پس آزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 16 و با استفاده ازآمار توصیفی و استنباطی در سطح معناداری 05/0% استفاده شد. یافته ها: نتایج آماری مطالعه نشان داد که آموزش مهارتهای تاب آوری بر آمادگی برای اعتیاد و در کل نمره اعتیاد پذیری دانش آموزان در گروه مداخله نسبت به کنترل معنی دار بود (001/0>p). نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مهارتهای تاب آوری میتواند در کاهش سطح اعتیاد پذیری نسبت به مواد موثر واقع شود. لذا توسعه و گسترش برنامه های پیشگیری با تقویت مهارتهای تاب آوری برای مقابله با اعتیاد از سطح مدارس می تواند به عنوان یک راهکار مهم به سیاست گزاران و مجریان برنامه های بهداشتی- اجتماعی توصیه گردد.
    کلید واژگان
    مهارتهای تاب آوری
    آموزش
    اعتیاد پذیری
    موادمخدر
    نوجوان
    پرستاری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-06-01
    1395-03-12
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
    دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
    دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
    دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایران
    دانشگاه علوم پزشکی قم، ایران.

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-1715-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611360

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب