تأثیر آموزش بهداشت دوران بلوغ بر عزت نفس نوجوانان
(ندگان)پدیدآور
خیرخواه, معصومهمکاری, هدینیسانی سامانی, لیلاحسینی, فاطمه
نوع مدرک
Textآموزش پرستاری
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: نوجوانان به عنوان بخش عظیمی از جمعیت جهان در دوران بلوغ با بسیاری از تغییرات جسمی و تحولات روانی مواجه هستند. عدم توجه به مسایل دوران بلوغ دختران، ممکن است در آینده تأثیر منفی بر سلامت، آگاهی و عزت نفس آنها داشته باشد. آموزش بهداشت متناسب با نیازهای آنان، با شیوههای نوین آموزشی و از طریق منابع موثق از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف اصلی این مطالعه تعیین تأثیر آموزش بهداشت بلوغ بر عزت نفس دانشآموزان دختر میباشد.
روش: در این پژوهش از نوع کارآزمایی آموزشی تجربی، 159 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شده و به دو گروه آزمون (86 نفر) و کنترل (73 نفر) تقسیم شدند. آنگاه با یک برنامه آموزشی مدون تمامی دانشآموزان و مادران در گروه مداخله مورد آموزش قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری دادهها پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت بود، که در سه مرحله (قبل از آموزش، بلافاصله بعد از آموزش و سه ماه بعد از آموزش) در اختیار نمونهها قرار داده شد. برای تجزیه و تحلیل و مقایسه دادهها در دو گروه از آزمونهای پارامتری، t مستقل و مجذور کای استفاده شد.
یافتهها: بین میانگین نمره عزت نفس قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (416/0=p). ولی بلافاصله بعد از آموزش و سه ماه بعد از آموزش آزمونهای آماری اختلاف معناداری را در میانگین نمرات عزت نفس نشان دادند (002/0=p) و (001/0p
کلید واژگان
عزت نفسآموزش
آموزش بهداشت
بلوغ
نوجوان
پرستاری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-12-011392-09-10
ناشر
انجمن علمی پرستاری ایرانشاپا
1735-70121735-9074



