نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجناآبادی, حسینfa_IR
dc.contributor.authorپیله چی, لیلیfa_IR
dc.contributor.authorسلم آبادی, مجتبیfa_IR
dc.contributor.authorطیرانی راد, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T10:45:48Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T10:45:49Z
dc.date.available1399-08-23T10:45:48Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T10:45:49Z
dc.date.issued2017-03-01en_US
dc.date.issued1395-12-11fa_IR
dc.identifier.citationجناآبادی, حسین, پیله چی, لیلی, سلم آبادی, مجتبی, طیرانی راد, علی. (1395). اثربخشی آموزش مهارت‌های ذهن آگاهی براسترس شغلی و بهزیستی روان‌شناختی معلمان زن. سلامت كار ايران, 13(6), 58-69.fa_IR
dc.identifier.issn1735-5133
dc.identifier.issn2228-7493
dc.identifier.urihttp://ioh.iums.ac.ir/article-1-1574-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/604394
dc.description.abstractچکیده زمینه و هدف: ذهن آگاهی، از فنونی است که به‌منظور کاهش استرس و افزایش بهزیستی روان‌شناختی به کار می‌رود. لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارت‌های ذهن آگاهی بر استرس شغلی و بهزیستی روان‌شناختی معلمان زن شهر قزوین انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل، جامعه آماری کلیه معلمان زن مقطع متوسطه شهر قزوین بودند. حجم نمونه 30 نفر بود که به روش نمونه‌گیری داوطلبانه انتخاب شدند. به‌عنوان ابزار اندازه‌گیری از پرسشنامه استرس شغلی اسیپو و پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف (فرم کوتاه) استفاده گردید. ابتدا هر 30 شرکت‌کننده به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند (پیش‌آزمون). سپس شرکت‌کنندگان به دو گروه 15 نفر آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی در معرض آموزش گروهی مهارت‌های ذهن آگاهی (8 جلسه آموزشی) قرار گرفت اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت ننمودند و در لیست انتظار بودند. سپس هر دو گروه مجدداً به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند (پس‌آزمون). یافته‌ها: میانگین نمرات استرس شغلی در دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش‌آزمون (93/133± 34/27)، (33/127± 55/22) و در مرحله پس‌آزمون، (86/100±73/19)، (46/128±86/17) و در متغیر بهزیستی روان‌شناختی میانگین نمرات در دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش‌آزمون (06/88± 46/7)، (86/85±02/11) و در مرحله پس‌آزمون (13/97±15/5)، (60/85±17/9) بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد استرس شغلی معلمان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل پس از مداخله، کاهش محسوسی داشته و همچنین مؤلفه‌های استرس شغلی و بهزیستی روان‌شناختی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش پیداکرده است (p<0/05)  نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های ذهن آگاهی در کاهش استرس شغلی و افزایش بهزیستی روان‌شناختی معلمان زن اثربخش بود. لذا با برگزاری دوره‌های آموزشی ذهن آگاهی از طریق آموزش ضمن خدمت در جهت افزایش بهزیستی روان‌شناختی و کاهش استرس شغلی معلمان می‌توان گام برداشت.fa_IR
dc.format.extent621
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofسلامت كار ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Occupational Health Journalen_US
dc.subjectذهن آگاهیfa_IR
dc.subjectاسترس شغلیfa_IR
dc.subjectبهزیستی روان‌شناختی.fa_IR
dc.subjectاسترس شغلیfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش مهارت‌های ذهن آگاهی براسترس شغلی و بهزیستی روان‌شناختی معلمان زنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه زاهدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد ابهرfa_IR
dc.contributor.departmentعلامه طباطبایی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علامه طباطبایی تهرانfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue6
dc.citation.spage58
dc.citation.epage69


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد