نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخلجی, کاظمfa_IR
dc.contributor.authorمجدزاده, سید رضاfa_IR
dc.contributor.authorاشراقیان, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorمتونیان, عباسfa_IR
dc.contributor.authorهلاکویی نایینی, کورشfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T10:18:19Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T10:18:19Z
dc.date.available1399-08-23T10:18:19Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T10:18:19Z
dc.date.issued2006-03-01en_US
dc.date.issued1384-12-10fa_IR
dc.identifier.citationخلجی, کاظم, مجدزاده, سید رضا, اشراقیان, محمدرضا, متونیان, عباس, هلاکویی نایینی, کورش. (1384). عوامل خطر وقوع صدمات ناشی از تصادف‌های ترافیکی در رانندگان جاده‌ی قزوین ـ لوشان، سال 1384. مجله اپیدمیولوژی ایران, 2(1), 11-19.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7489
dc.identifier.issn2228-7507
dc.identifier.urihttp://irje.tums.ac.ir/article-1-186-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/601554
dc.description.abstractمقدمه و اهداف: با توجه به کمبود اطلاعات بنیادی در زمینه‌ی عوامل خطر وقوع صدمات ترافیکی در ایران، این مطالعه با هدف تعیین و اندازه‌گیری رابطه‌ی بین عوامل خطر بالقوه و وقوع صدمه در رانندگان وسایل نقلیه موتوری انجام شد. روش کار: مطالعه به صورت مورد ـ شاهد بر پایه‌ی جمعیت در جاده قزوین ـ لوشان انجام شد. 175 نفر مورد و 175 نفر شاهد از نظر برخی از عوامل خطر وقوع صدمه مقایسه شدند. موردها رانندگانی بودند که در طول مطالعه در جاده‌ی ذکر شده دچار تصادف رانندگی همراه با آسیب جسمی شده بودند و به صورت Incident case انتخاب ﻣﻲشدند. شاهدها رانندگانی بودند که در طول مطالعه، در همان جاده دچار تصادف رانندگی بدون هیچ گونه صدمه‌ی جسمی ﻣﻲشدند و به روش سیستماتیک وارد مطالعه ﻣﻲگردیدند. آسیب جسمی به صورت هر گونه صدمه‌ی جسمی نیازمند به مراقبت پزشکی تعریف شد. داده‌ها از طریق مصاحبه با موردها و شاهدﻫﺎ و گزارشﻫﺎی پلیس راه حاصل گردید. دادهﻫﺎ به صورت دو متغیره و مدل رگرسیون لجستیک چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: در حالی‌که در تجزیه و تحلیل دو متغیره (خام)، استفاده از وسیله‌ی ایمنی (کمربند یا کلاه ایمنی)، پرتاب شدن به بیرون از وسیله‌ی نقلیه، شدت برخورد، تعداد برخورد، تصادف موتورسیکلت، آتش‌سوزی، شرایط نامساعد آب و هوایی و برخورد با اشیای ثابت با وقوع صدمه در راننده رابطه داشتند، در آنالیز با مدل لجستیک چندگانه، استفاده از وسیله ایمنی با (02/1 ـ 38/0:CI95%) 62/0 = OR، پرتاب شدن به بیرون از وسیله‌ی نقلیه با (06/7 ـ 23/1:CI95%) 95/2 = OR، برخورد شدید با (22/10ـ 86/2:CI95%) 41/5 = OR، تصادف موتورسیکلت نسبت به اتومبیل با (54/9ـ05/1:CI95%) 16/3 =OR و شرایط نامساعد آب و هوایی با (51/12ـ 66/1:CI95%) 56/4 = OR با وقوع صدمه ارتباط نشان دادند. اثر متقابل بین شدت برخورد و شرایط آب و هوایی قابل توجه بود. نتیجه‌گیری: به منظور پیش‌گیری از صدمه‌ی پس از تصادف توصیه به کنترل سرعت غیر مجاز، استفاده از کمربند و کلاه ایمنی، استفاده نکردن از موتور سیکلت در مسافرت‌های بین شهری و به همراه داشتن کپسول آتش نشانی در وسیله‌ی نقلیه می شود.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی اپیدمیولوژیست‌های ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله اپیدمیولوژی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Epidemiologyen_US
dc.subjectحوادث ترافیکی جادهfa_IR
dc.subjectوقوع صدماتfa_IR
dc.subjectمورد ـ شاهدfa_IR
dc.subjectعوامل خطرfa_IR
dc.subjectایرانfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleعوامل خطر وقوع صدمات ناشی از تصادف‌های ترافیکی در رانندگان جاده‌ی قزوین ـ لوشان، سال 1384fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue1
dc.citation.spage11
dc.citation.epage19


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد