علمسنجی: مروری بر مفاهیم،کاربردها و شاخصها
(ندگان)پدیدآور
یزدانی, کامراننجات, سحرنازرحیمی موقر, آفرینقالیچی, لیلاخلیلی, ملاحت
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و اهداف: در عصر حاضر به دلیل رشد روزافزون دانش و افزایش رقابت در آن، ارزیابی محصولات علمی با استفاده از روشهای علمسنجی، تبدیل به موضوعی بسیار مهم و ضروری شده است. علمسنجی به تعبیری ساده، دانش اندازهگیری علم است. شاخصهای علمسنجی سه دسته هستند: معیارهای بهرهوری که بهرهوری پژوهشگر یا گروه پژوهشی را اندازگیری میکند، معیارهای تأثیر که کیفیت (یا عملکرد) مجلات، پژوهشگران یا گروه پژوهشی را میسنجد و معیارهای ترکیبی که هدف این دسته از شاخصها خلاصه کردن هر دو معیار بهرهوری و تأثیر در یک عدد است. مطالعههای علمسنجی با ارزیابی اولویتها، چشماندازها و ظرفیتها، به سیاستگذاران و مدیران دانشگاهها و رؤسای مراکز پژوهشی در تخصیص بودجه، توازن بودجه با هزینه، انتصابات، ارتقای پژوهشگران و مؤسسات کمک نموده و منجر به شناخت بهتر نقاط قوت و ضعف مجموعههای تحت پوشششان میشود. ضمن اینکه این دانش نوین میتواند کمک به ارزیابی و رتبهبندی اصولی دانشگاهها ومراکز پژوهشی نماید. از این رو این مقاله، مروری بر مفاهیم علمسنجی و کاربردهای آن دارد و به بررسی شاخصهای علمسنجی میپردازد.
کلید واژگان
علمسنجیشاخصهای علمسنجی
کاربردهای علمسنجی
عمومى
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-03-011393-12-10
ناشر
انجمن علمی اپیدمیولوژیستهای ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهراندانشیارگروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، مرکز بهرهبرداری از دانش سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشیار روانپزشکی، مرکز ملی مطالعات اعتیاد، پژوهشکده کاهش رفتارهای پرخطر، دانشگاه علوم پزشکی تهران
استادیار مرکز ملی مطالعات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی تهران
کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
شاپا
1735-74892228-7507



