| dc.contributor.author | یزدی فیض آبادی, وحید | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهرالحسنی, محمد حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | منجمی, فرشید | fa_IR |
| dc.contributor.author | پورحسینی, سمیرا سادات | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T10:17:25Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T10:17:25Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T10:17:25Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T10:17:25Z | |
| dc.date.issued | 2019-01-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-10-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | یزدی فیض آبادی, وحید, مهرالحسنی, محمد حسین, منجمی, فرشید, پورحسینی, سمیرا سادات. (1397). سنجش نابرابری آموزشی در حوزه علوم پزشکی از سال 1389 تا 1395: یک مطالعه توصیفی در استانهای ایران. مجله اپیدمیولوژی ایران, 14(14), 82-92. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-7489 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7507 | |
| dc.identifier.uri | http://irje.tums.ac.ir/article-1-6147-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/601432 | |
| dc.description.abstract | مقدمه و اهداف: دسترسی به فرصتهای برابر آموزش از حقوق اساسی هر کشور محسوب میگردد و رفع نابرابری ها بویژه در آموزش عالی یکی از مهمترین اولویتهاست. مطالعه حاضر با هدف سنجش نابرابری آموزشی در حوزه علوم پزشکی استانهای ایران انجام شد.
روشکار: در این مطالعه، نابرابری آموزشی با استفاده از ضریب جینی اندازهگیری شد. شاخصهای مورد مطالعه شامل تعداد دانشجو، تعداد هیات علمی، تعداد کارکنان، رشته های تحصیلی و بودجه آموزشی بود. دادهها با نرم افزار Stata نسخه 14 تحلیل شد.
یافتهها: طی سالهای مورد مطالعه، ضریب جینی شاخصهای تعداد دانشجویان زن از 51/0 به 46/0، دانشجویان مرد از 53/0 به 46/0 و اعضای هیات علمی از 59/0 به 53/0، روند کمابیش کاهشی را نشان داد. در حالی که نابرابری در تعداد کارکنان غیرهیات علمی از 49/0 به 50/0 و بودجه آموزشی از 53/0 به 54/0 افزایش ناچیزی را نشان داد. در تعداد رشتههای تحصیلی بر حسب مقطع تحصیلی، کارشناسی ناپیوسته با کمترین نابرابری، از 13/0 تا 17/0 متغیر بود و بیشترین نابرابری مربوط به فلوشیپ که از 66/0 تا 69/0 متغیر بود.
نتیجهگیری: به رغم کاهش نابرابری در برخی شاخصهای آموزشی، نابرابری در شاخص تعداد رشتههای تحصیلی در برخی مقاطع تحصیلات تکمیلی و تعداد دانشجویان بر حسب جنسیت و بودجه آموزشی زیاد است. این مسأله مستلزم توجه سیاستگذاران به توسعه متوازن زیرساختهای آموزشی در استانها برای ایجاد فرصتهای برابر آموزشی میباشد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن علمی اپیدمیولوژیستهای ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله اپیدمیولوژی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Epidemiology | en_US |
| dc.subject | نابرابری | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | ضریب جینی | fa_IR |
| dc.subject | علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.subject | ایران | fa_IR |
| dc.subject | اپیدمیولوژی | fa_IR |
| dc.title | سنجش نابرابری آموزشی در حوزه علوم پزشکی از سال 1389 تا 1395: یک مطالعه توصیفی در استانهای ایران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، دکترای تخصصی سیاستگذاری سلامت، مرکزتحقیقات عوامل اجتماعی موثر برسلامت، پژوهشکده آینده پژوهی درسلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی، کارشناس ارشد مدارک پژشکی، معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 14 | |
| dc.citation.spage | 82 | |
| dc.citation.epage | 92 | |