نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیزدی فیض آبادی, وحیدfa_IR
dc.contributor.authorمهرالحسنی, محمد حسینfa_IR
dc.contributor.authorمنجمی, فرشیدfa_IR
dc.contributor.authorپورحسینی, سمیرا ساداتfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T10:17:25Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T10:17:25Z
dc.date.available1399-08-23T10:17:25Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T10:17:25Z
dc.date.issued2019-01-01en_US
dc.date.issued1397-10-11fa_IR
dc.identifier.citationیزدی فیض آبادی, وحید, مهرالحسنی, محمد حسین, منجمی, فرشید, پورحسینی, سمیرا سادات. (1397). سنجش نابرابری آموزشی در حوزه علوم پزشکی از سال 1389 تا 1395: یک مطالعه توصیفی در استان‌های ایران. مجله اپیدمیولوژی ایران, 14(14), 82-92.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7489
dc.identifier.issn2228-7507
dc.identifier.urihttp://irje.tums.ac.ir/article-1-6147-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/601432
dc.description.abstractمقدمه و اهداف: دسترسی به فرصت‌های برابر آموزش از حقوق اساسی هر کشور محسوب می‌گردد و رفع نابرابری ها بویژه در آموزش عالی یکی از مهم‌ترین اولویت‌هاست. مطالعه حاضر با هدف سنجش نابرابری آموزشی در حوزه علوم پزشکی استان‌های ایران انجام شد. روش‌کار: در این مطالعه، نابرابری آموزشی با استفاده از ضریب جینی اندازه‌گیری شد. شاخص‌های مورد مطالعه شامل تعداد دانشجو، تعداد هیات علمی، تعداد کارکنان، رشته های تحصیلی و بودجه آموزشی بود. داده‌ها با نرم افزار Stata نسخه 14 تحلیل شد. یافته‌ها: طی سال‌های مورد مطالعه، ضریب جینی شاخص‌های تعداد دانشجویان زن از 51/0 به 46/0، دانشجویان مرد از 53/0 به 46/0 و اعضای هیات علمی از 59/0 به 53/0، روند کمابیش کاهشی را نشان داد. در حالی که نابرابری در تعداد کارکنان غیرهیات علمی از 49/0 به 50/0 و بودجه آموزشی از 53/0 به 54/0 افزایش ناچیزی را نشان داد. در تعداد رشته‌های تحصیلی بر حسب مقطع تحصیلی، کارشناسی ناپیوسته با کمترین نابرابری، از 13/0 تا 17/0 متغیر بود و بیشترین نابرابری مربوط به فلوشیپ که از 66/0 تا 69/0 متغیر بود. نتیجه‌گیری: به رغم کاهش نابرابری در برخی شاخص‌های آموزشی، نابرابری در شاخص تعداد رشته‌های تحصیلی در برخی مقاطع تحصیلات تکمیلی و تعداد دانشجویان بر حسب جنسیت و بودجه آموزشی زیاد است. این مسأله مستلزم توجه سیاست‌گذاران به توسعه متوازن زیرساخت‌های آموزشی در استان‌ها برای ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی می‌باشد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی اپیدمیولوژیست‌های ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله اپیدمیولوژی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Epidemiologyen_US
dc.subjectنابرابریfa_IR
dc.subjectعملکرد آموزشیfa_IR
dc.subjectضریب جینیfa_IR
dc.subjectعلوم پزشکیfa_IR
dc.subjectایرانfa_IR
dc.subjectاپیدمیولوژیfa_IR
dc.titleسنجش نابرابری آموزشی در حوزه علوم پزشکی از سال 1389 تا 1395: یک مطالعه توصیفی در استان‌های ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دکترای تخصصی سیاست‌گذاری سلامت، مرکزتحقیقات عوامل اجتماعی موثر برسلامت، پژوهشکده آینده پژوهی درسلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمربی، کارشناس ارشد مدارک پژشکی، معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد مدیریت اجرایی، مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue14
dc.citation.spage82
dc.citation.epage92


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد