| dc.contributor.author | نوری حکمت, سمیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | حقدوست, علی اکبر | fa_IR |
| dc.contributor.author | دهنویه, رضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | قربانی نیا, راحیل | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T10:17:23Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T10:17:23Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T10:17:23Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T10:17:23Z | |
| dc.date.issued | 2019-01-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-10-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نوری حکمت, سمیه, حقدوست, علی اکبر, دهنویه, رضا, قربانی نیا, راحیل. (1397). پیامدهای اجرای طرح ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام ارائه خدمات سلامت ایران: یک مرور نظاممند و فراترکیب. مجله اپیدمیولوژی ایران, 14(14), 12-26. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-7489 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7507 | |
| dc.identifier.uri | http://irje.tums.ac.ir/article-1-6140-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/601426 | |
| dc.description.abstract | مقدمه و اهداف: سیاست ادغام در سال 1364 و با هدف افزایش تعامل و پاسخگویی دوجانبه نظام آموزش علوم پزشکی و نظام سلامت کشور طراحی، اجرا و منجر به تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد. مطالعه حاضر با ترکیب نتایج مطالعاتی که به بررسی پیامدهای اجرای سیاست ادغام پرداختهاند، توصیفی اجمالی از دانش موجود در این زمینه را ارائه مینماید.
روشکار: در این مطالعه مرور نظام مند و متاسنتز بر روی مقالات منتشر شده در مورد اجرای طرح ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت ایران انجام شد. به همین منظور طی جستجو در بانکهای اطلاعاتیScienceDirect ،PubMed ، EMBASE، ISI، ScholarGoogle،Scopus ، SID،Magiran و Irandoc تعداد 187 مقاله یافت شد و در ادامه 24 مقاله مرتبط انتخاب و وارد مطالعه شدند. محتوای مطالعات وارد شده تحلیل و سپس با تکنیک والش و داون با هم ترکیب شدند.
یافتهها: حاصل بررسی مطالعات مرتبط، 5 مفهوم اصلی شامل اهداف و دلایل اجرای طرح ادغام آموزش پزشکی، دستاوردها، چالشها، موانع دستیابی به اهداف ادغام و آینده ادغام بود. بر اساس یافته این مطالعات، بیشترین توفیق طرح ادغام در عرضه خدمات بهداشتی- درمانی گزارش شده است و آموزش و پژوهشهای علوم پزشکی کمتر از تاثیرات مثبت ادغام، بهره مند شدهاند.
نتیجهگیری: مرور مستندات موجود نشان میدهد که هنوز ابعاد مختلف ادغام به خوبی واکاوی نشده و اثرات اقتصادی، اجتماعی، توسعهای و علمی آن بررسی نشده است. مطالعات محدود موجود عمدتا به صورت نظرخواهی و بررسی کلی وضعیت انجام شده بود و کمتر از مدلسازیها و تحلیلهای اقتصادی استفاده شده است. لذا با استفاده از مطالعات در دسترس، نمیتوان بصورت دقیق تاثیرات ادغام را تحلیل نمود. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن علمی اپیدمیولوژیستهای ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله اپیدمیولوژی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Epidemiology | en_US |
| dc.subject | ادغام آموزش علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.subject | نظام خدمات سلامت | fa_IR |
| dc.subject | مرور نظام مند | fa_IR |
| dc.subject | متاسنتز | fa_IR |
| dc.subject | اپیدمیولوژی | fa_IR |
| dc.title | پیامدهای اجرای طرح ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام ارائه خدمات سلامت ایران: یک مرور نظاممند و فراترکیب | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیارگروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکزتحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی درسلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد اپیدمیولوژی و آمار زیستی، مرکز تحقیقات مدلسازی در سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترای مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 14 | |
| dc.citation.spage | 12 | |
| dc.citation.epage | 26 | |