نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرجعتی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorکمالی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorپرویزی, سرورfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T10:17:16Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T10:17:16Z
dc.date.available1399-08-23T10:17:16Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T10:17:16Z
dc.date.issued2011-09-01en_US
dc.date.issued1390-06-10fa_IR
dc.identifier.citationرجعتی, فاطمه, کمالی, محمد, پرویزی, سرور. (1390). تبیین تجربه دسترسی به خدمات بهداشتی: یک مطالعه کیفی. مجله اپیدمیولوژی ایران, 7(2), 17-24.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7489
dc.identifier.issn2228-7507
dc.identifier.urihttp://irje.tums.ac.ir/article-1-47-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/601409
dc.description.abstractمقدمه و اهداف: دستیابی به "بهداشت برای همه" در بیانیه آلماآتا در سال 1978 به عنوان شعار زیربنایی و براساس مراقبت‌های بهداشتی اولیه به تمام کشورهای جهان معرفی شد. چگونگی دسترسی به این هدف مهم یعنی دسترسی به خدمات اولیه بهداشتی بیشتر با نشانگرهای کمّی بررسی شده است. در حالی که رویکرد کیفی می‌تواند تجربه دسترسی به خدمات بهداشتی از منظر مصرف کنندگان را بشناساند بینش عمیقی را در این زمینه ایجاد کند. این مطالعه با هدف توصیف و تفسیر درک استفاده کنندگان خدمات بهداشتی از دسترسی به خدمات و به دست آوردن بینش عمیق‌تر در مورد تجربه مصرف کنندگان این خدمات انجام شده است. روش کار: مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق، با 9 نفر از مراجعه کنندگان به مرکز بهداشتی– درمانی انتخاب شده به شیوه نمونه‌گیری هدفمند انجام شد. مصاحبه‌ها ضبط، دست نویس و سپس با رویکرد پدیده شناسی و با استفاده از روش "ون مانن" تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: شش مضمون زیر در تجزیه و تحلیل داده‌ها ظهور یافتند. رویارویی با فرصت‌های آموزش همه جانبه، ارتباطات مشتری مدار، خدمات بهداشتی باکیفیت، کفایت زمانی- مکانی خدمات بهداشتی، عدالت محوری و مشارکت فردی. نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که دسترسی به خدمات بهداشتی چیزی فراتر از وجود خدمات به تنهایی است. خدمات بهداشتی با آموزش بهداشت و برقراری عدالت اجتماعی تکمیل خواهد شد. آموزش‌های همه جانبه و افزایش مشارکت‌های­ فردی در بهره‌مندی مطلوب از خدمات بهداشتی برای توانمندسازی مردم لازم به نظر می‌رسد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی اپیدمیولوژیست‌های ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله اپیدمیولوژی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Epidemiologyen_US
dc.subjectمراقبتهای بهداشتی اولیهfa_IR
dc.subjectدسترسیfa_IR
dc.subjectمطالعه کیفیfa_IR
dc.subjectپدیدارشناسیfa_IR
dc.subjectتجربه زندهfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleتبیین تجربه دسترسی به خدمات بهداشتی: یک مطالعه کیفیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue2
dc.citation.spage17
dc.citation.epage24


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد