نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبیدارپور, فرزامfa_IR
dc.contributor.authorرحمانی, خالدfa_IR
dc.contributor.authorاخوان, بهروزfa_IR
dc.contributor.authorرحیم زاده, اردشیرfa_IR
dc.contributor.authorپورمرادی, احمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T10:16:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T10:16:29Z
dc.date.available1399-08-23T10:16:29Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T10:16:29Z
dc.date.issued2019-03-01en_US
dc.date.issued1397-12-10fa_IR
dc.identifier.citationبیدارپور, فرزام, رحمانی, خالد, اخوان, بهروز, رحیم زاده, اردشیر, پورمرادی, احمد. (1397). شناخت علل عدم مراجعه خانوارهای شهری به مراکز خدمات جامع سلامت: ترکیب دو رویکرد کمی و کیفی. مجله اپیدمیولوژی ایران, 14(4), 302-311.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7489
dc.identifier.issn2228-7507
dc.identifier.urihttp://irje.tums.ac.ir/article-1-6193-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/601300
dc.description.abstractمقدمه و اهداف: علیرغم اجرای طرح تحول بهداشت و افزایش تعداد خدمات و مراکز خدمات جامع سلامت در سال 1393 در ایران، هنوز تعداد زیادی از افراد جهت دریافت خدمات سلامت به این مراکز مراجعه نمی‌کنند. مطالعه حاضر باهدف شناخت علل عدم مراجعه خانوارهای شهری به مراکز خدمات جامع سلامت در شهر سنندج انجام شد. روش کار: این مطالعه با دو رویکرد کمی و کیفی انجام شد. در بخش کمی، داده‌ها با استفاده از یک چک‌لیست و از طریق مصاحبه با 200 نفر از سرپرستان خانوارهایی که مراجعه نمی‌کردند گردآوری شد. در بخش کیفی هم نظرات پزشکان و کارشناسان شاغل در مراکز جامع خدمات سلامت و سرپرستان خانوارها با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته اخذ شد. یافته‌ها: عدم احساس نیاز به خدمات، توجه بیشتر به درمان، شاغل بودن در نوبت صبح، مشکلات جسمی، نامناسب بودن مکان ارائه خدمات، اطلاع‌رسانی ناکافی، عدم تناسب خدمات با نیازها، برخورد نامناسب برخی از کارکنان ارائه‌دهنده خدمت مهم‌ترین علل عدم مراجعه افراد بودند. علیرغم گذشت چهار سال از اجرای طرح تحول سلامت در ایران، 5/53 و 60% از افراد بررسی‌شده به ترتیب از حضور کارشناس سلامت روان و کارشناس تغذیه و خدمات رایگان آنها در مراکز هیچ اطلاعی نداشتند. نتیجه‌گیری: علل مختلفی در عدم مراجعه افراد به مراکز خدمات جامع سلامت در شهرها نقش دارند اما اطلاع‌رسانی و معرفی خدمات موجود به جامعه، توجه به نیازهای افراد و تسهیل نمودن فرایند ارائه خدمات ضروری است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی اپیدمیولوژیست‌های ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله اپیدمیولوژی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Epidemiologyen_US
dc.subjectعدم مراجعهfa_IR
dc.subjectخانوارهای شهریfa_IR
dc.subjectمرکز خدمات جامع سلامتfa_IR
dc.subjectخدمات سلامتfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleشناخت علل عدم مراجعه خانوارهای شهری به مراکز خدمات جامع سلامت: ترکیب دو رویکرد کمی و کیفیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentپزشک عمومی، معاونت امور بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentپزشک عمومی، معاونت امور بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentپزشک عمومی، معاونت امور بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس بهداشت عمومی، معاونت امور بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایرانfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue4
dc.citation.spage302
dc.citation.epage311


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد