نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخسروی شادمانی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorسوری, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorکرمی, منوچهرfa_IR
dc.contributor.authorزایری, فریدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T10:16:17Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T10:16:17Z
dc.date.available1399-08-23T10:16:17Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T10:16:17Z
dc.date.issued2014-06-01en_US
dc.date.issued1393-03-11fa_IR
dc.identifier.citationخسروی شادمانی, فاطمه, سوری, حمید, کرمی, منوچهر, زایری, فرید. (1393). اولویت‌بندی مداخله‌های پیش‌گیرانه سوانح ترافیکی در ایران. مجله اپیدمیولوژی ایران, 10(1), 33-44.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7489
dc.identifier.issn2228-7507
dc.identifier.urihttp://irje.tums.ac.ir/article-1-5205-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/601274
dc.description.abstractمقدمه و اهداف: سازمان جهانی بهداشت، راه‌کارهای اصلی پیش‌گیری از سوانح ترافیکی را برای تعدادی از عوامل خطر توصیه کرده است. هدف این مطالعه اولویت‌بندی این مداخله‌های پیش‌گیرانه با توجه به ویژگی‌های سوانح ترافیکی در ایران می‌باشد.روش کار: داده‌های ثبت شده توسط پلیس راهور ناجا در محورهای درون و برون‌شهری در سال 1390 برای تعیین سهم تأثیر بالقوه فعالیت‌های اصلی برای پیش‌گیری از سوانح ترافیکی تحلیل گردید. سهم تأثیر بالقوه برای عوامل خطرساز سوانح ترافیکی و اثرات مشترک آن‌ها در وضعیت‌های سطح حداقل خطر تئوریک، سطح حداقل خطر منطقی و سطح حداقل خطر امکان‌پذیر محاسبه شد. اولویت‌بندی راه‌کارهای پیش‌گیرانه براساس سهم هر عامل خطرساز در سوانح ترافیکی انجام گردید.نتایج: بر اساس سهم تأثیر بالقوه مرگ (PIF محاسبه شده با استفاده از نسبت شانس مرگ) اولویت‌ها به ترتیب استفاده از کلاه ایمنی در سرنشینان موتور سیکلت، استفاده از کلاه ایمنی در موتورسیکلت‌ران ومدیریت سرعت غیر مجاز بودند. عوامل خطر مورد بررسی در این مطالعه، عوامل خطری می‌باشند که اهمیت بیش‌تری در محورهای برون‌شهری دارند و اثر مشترک عوامل خطر یادشده در این محورها نزدیک به 100 درصد می‌باشد.نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌گردد مداخله‌های آتی با تمرکز بر استفاده از کلاه ایمنی در سرنشینان، کلاه ایمنی در موتورسیکلت‌رانان، استفاده از کمربند ایمنی در سرنشینان و مدیریت سرعت صورت گیرد و قوانین مربوط به آن‌ها با جدیت پی‌گیری گردند. محاسبه سهم تأثیر بالقوه برتر از سهم منتسب جمعیتی است و امکان پیش‌بینی صحیح‌تری از آینده را فراهم می‌کند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی اپیدمیولوژیست‌های ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله اپیدمیولوژی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Epidemiologyen_US
dc.subjectسوانح ترافیکیfa_IR
dc.subjectعوامل خطرfa_IR
dc.subjectاولویت‌بندیfa_IR
dc.subjectایرانfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleاولویت‌بندی مداخله‌های پیش‌گیرانه سوانح ترافیکی در ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentبیمارستان آموزشی امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue1
dc.citation.spage33
dc.citation.epage44


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد