| dc.contributor.author | نیسی, عبدالکاظم | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهناز مهرابیزاده هنرمند, مهناز | fa_IR |
| dc.contributor.author | شهنی ییلاق, منیجه | fa_IR |
| dc.contributor.author | بساک زاده, سوابه | fa_IR |
| dc.contributor.author | طالب پور, اکبر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T10:16:13Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T10:16:13Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T10:16:13Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T10:16:13Z | |
| dc.date.issued | 2012-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-09-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نیسی, عبدالکاظم, مهناز مهرابیزاده هنرمند, مهناز, شهنی ییلاق, منیجه, بساک زاده, سوابه, طالب پور, اکبر. (1391). همهگیرشناسی اختلال اضطراب جدایی در دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهر اصفهان. مجله اپیدمیولوژی ایران, 8(3), 47-57. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-7489 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7507 | |
| dc.identifier.uri | http://irje.tums.ac.ir/article-1-5021-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/601265 | |
| dc.description.abstract | مقدمه و اهداف: یکی از شایعترین اختلالهای اضطرابی در کودکان اختلال اضطراب جدایی است. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی همهگیرشناسی این اختلال در دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی انجام گرفته است.
روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان پسر 7 تا 9 ساله مشغول به تحصیل در کلاسهای دوم و سوم ابتدایی شهر اصفهان بودند. نمونه پژوهش بالغ بر 1514 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری مرحلهای نسبی انتخاب گردیدند. از پرسش نامه اختلال اضطراب جدایی و پرسش نامه اضطراب کودکان اسپنس و مصاحبه بالینی، به عنوان ابزارهای تحقیق استفاده شد و دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای آماری خی دو و رگرسیون لجستیک، تحلیل گردیدند.
نتایج: یافتههای این پژوهش نشان داد که میزان همهگیرشناسی اختلال اضطراب جدایی در دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله به میزان 93/6 درصد است. بیشترین شیوع در کودکان 7ساله (46/7 درصد) بود. همچنین، کودکانی که دارای سوابقی مانند بستری شدن در بیمارستان، مهاجرت، تک والدی بودن و سابقه مرگ و میر در بستگان نزدیک بودند، دارای میزان اختلال اضطراب جدایی بالاتری بودند.
نتیجهگیری: این تحقیق نشان داد که اختلال اضطراب جدایی بین دانشآموزان مقطع ابتدایی پسر از میزانی قابل توجه برخوردار است. بنابراین، برنامهریزی برای پیشگیری و درمان این اختلال در اولویت است. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن علمی اپیدمیولوژیستهای ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله اپیدمیولوژی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Epidemiology | en_US |
| dc.subject | همهگیرشناسی | fa_IR |
| dc.subject | اختلال اضطراب جدایی | fa_IR |
| dc.subject | دانشآموزان مقطع ابتدایی | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | همهگیرشناسی اختلال اضطراب جدایی در دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهر اصفهان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید چمران اهواز،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید چمران اهواز دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 47 | |
| dc.citation.epage | 57 | |