رابطه سرمایه روانشناختی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی: نقش واسطهای اشتیاق تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
صدوقی, مجیدنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: فرسودگی تحصیلی یکی از عواملی است که به شکل منفی عملکرد تحصیلی دانشجویان را تحت تأثیر قرار میدهد. بنابراین، شناسایی عواملی که بتوانند مانع این فرسودگی شوند از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سرمایه روانشناختی با فرسودگی تحصیلی با توجه به نقش واسطهای اشتیاق تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام گرفت.
روش کار: پژوهش از نوع توصیفی با طرح همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در نیمسال اول 97-96 بود که از میان آنها تعداد 330 نفر بهصورت تصادفی با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای متناسب با جنسیت (شامل 220 دختر و 110 پسر) انتخاب شدند و به مجموعه پرسشنامههای سرمایه روانشناختی، فرسودگی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و سؤالات دموگرافیک پاسخ دادند. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد سرمایه روانشناختی میتواند بهطور معکوس و معناداری فرسودگی تحصیلی دانشجویان را پیشبینی کند و اشتیاق تحصیلی دارای نقش میانجیگر در رابطه سرمایه روانشناختی با فرسودگی تحصیلی است. شاخصهای الگوسازی نشان داد که مدل ارائهشده دارای برازش مطلوبی بوده و بین مدل ساختاری شده با دادههای تجربی انطباق خوبی وجود دارد. در الگوی مذکور، تمام وزنهای رگرسیونی از نظر آماری معنادار بوده و مجموعه متغیرهای پیشبین، 51/0 از واریانس فرسودگی تحصیلی را تبیین نمودند.
نتیجهگیری: توجه به ارتقاء سرمایه روانشناختی دانشجویان در سطح سیاستگذاری آموزشی و طراحی و اجرای مداخلات مؤثر و آموزش در سطح خانوادهها، اساتید و مراکز مشاوره دانشگاههای پزشکی میتواند از طریق افزایش اشتیاق تحصیلی دانشجویان به کاهش فرسودگی تحصیلی آنان کمک نماید.
کلید واژگان
سرمایه روانشناختیاشتیاق تحصیلی
فرسودگی تحصیلی
عملکرد تحصیلی
دانشجویان
آموزش پزشکی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-04-011398-01-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانشاپا
2228-70432228-7051
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
پیش بینی شکوفایی تحصیلی دانشآموزان بر اساس هوش اخلاقی: نقش میانجی انگیزه تحصیلی، هیجانهای تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی، و فرسودگی تحصیلی
حسامپور, فاطمه؛ رضایی, علی محمد (عباسعلی حسین خانزاده, 2023-08-01)مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای تبیین شکوفایی تحصیلی دانشآموزان بر اساس هوش اخلاقی با میانجیگری متغیرهای انگیزه تحصیلی، هیجانهای تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بود. روش: روش مطالعه حاضر، ...
-
ارائه مدلی جهت تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجیگری جدیت تحصیلی
نقش, سیمین؛ شفیع پور مطلق, فرهاد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران), 2016-04-20)هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی گری جدیت تحصیلی بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق ...
-
رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان: نقش میانجی خودنظمجویی تحصیلی
پورعبدل, سعید (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2024-09-22)هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان با نقش میانجی خودنظمجویی تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روابط ساختاری (مدلیابی معادلات ساختاری) ...




