نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصلحی, مهنازfa_IR
dc.contributor.authorعباسی, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorهزاوه ای, محمد مهدیfa_IR
dc.contributor.authorروشنایی, قدرت الهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:26:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:26:28Z
dc.date.available1399-08-23T09:26:28Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:26:28Z
dc.date.issued2014-04-01en_US
dc.date.issued1393-01-12fa_IR
dc.identifier.citationصلحی, مهناز, عباسی, حمید, هزاوه ای, محمد مهدی, روشنایی, قدرت اله. (1393). بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر توانمند سازی دانش آموزان در پیشگیری از مصرف سیگار. مجله علوم پزشکی رازی, 21(118), 52-63.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-3003-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596629
dc.description.abstract  زمینه و هدف : میزان شیوع مصرف سیگار در میان نوجوانان رو به افزایش است. هدف این مطالعه تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر توانمندسازی دانش آموزان پسر پایه سوم دبیرستان های همدان در پیشگیری از مصرف سیگار است.   روش کار : در این مطالعه نیمه تجربی از نوع شاهددار که در سال تحصیلی 90-1389 انجام شد، 240 دانش آموزان به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه120 نفره آزمون و کنترل تقسیم شدند. وسیله گردآوری اطلاعات پرسش نامه های استاندارد عزت نفس، مهارت حل مسئله، و خودکارآمدی و چک لیست رفتار پیشگیری از مصرف سیگار بود. براساس نتایج حاصل از تکمیل اولیه پرسش نامه ها و چک لیست، مداخله مناسب طراحی و در گروه آزمون اجرا شد. یک ماه بعد از مداخله اطلاعات دو گروه جمع آوری و در نرم افزار spss16 با استفاده از آزمون های آماری مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.   یافته‌ها : قبل از مداخله رفتار پیشگیری از مصرف سیگار، میانگین نمره عزت نفس، خودکنترلی، خودکارآمدی و مهارت حل مسئله در دانش آموزان دو گروه درحد متوسط بود و از این نظر تفاوت معنادار نداشتند. پس از مداخله میانگین نمرات عزت نفس، خودکنترلی (003/0 p= )، خودکارآمدی (014/0 p= ) و مهارت حل مسئله (001/0 p= ) در دو گروه تفاوت معنا دار نشان داد و میان رفتار پیشگیری از مصرف سیگار در دو گروه اختلاف معنی دار مشاهده شد (02/0 p= ).   نتیجه ‌ گیری : مداخله آموزشی با ارتقاء عزت نفس، خودکنترلی، خودکارآمدی و مهارت حل مسئله موجب توانمندی دانش آموزان مورد بررسی برای پیشگیری از مصرف سیگار می شود.fa_IR
dc.format.extent363
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectسیگارfa_IR
dc.subjectدانش آموزانfa_IR
dc.subjectتوانمندسازیfa_IR
dc.subjectعزت نفسfa_IR
dc.subjectخودکنترلیfa_IR
dc.subjectخودکارآمدیfa_IR
dc.subjectحل مسئله.fa_IR
dc.subjectآموزش بهداشتfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر مداخله آموزشی بر توانمند سازی دانش آموزان در پیشگیری از مصرف سیگارfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue118
dc.citation.spage52
dc.citation.epage63


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد