| dc.contributor.author | ضیائی, منصور | fa_IR |
| dc.contributor.author | ایزدپناه, سونیا | fa_IR |
| dc.contributor.author | شرفی, کیومرث | fa_IR |
| dc.contributor.author | برزگر شنگل, اکبر | fa_IR |
| dc.contributor.author | ایزدی لای بیدی, مرضیه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T09:26:27Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T09:26:27Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T09:26:27Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T09:26:27Z | |
| dc.date.issued | 2014-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-01-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ضیائی, منصور, ایزدپناه, سونیا, شرفی, کیومرث, برزگر شنگل, اکبر, ایزدی لای بیدی, مرضیه. (1393). شیوع و ریسکفاکتورهای اختلالات اسکلتی-عضلانی در رانندگان تاکسی درونشهری و بیرونشهری؛ شهر اندیشه سال 1390. مجله علوم پزشکی رازی, 21(118), 41-50. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3002-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596628 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف : ریسک اختلالات اسکلتی-عضلانی در رانندگان تاکسی بالا است، چون آن ها در حین رانندگی در مواجهه طولانی مدت با ارتعاش ماشین، کار ثابت و بدونتحرک، نشستن طولانیمدت و وضعیت بدنی نامناسب میباشند. هدف مطالعه حاضر، بررسی میزان شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی مرتبط با کار و تعیین عوامل مرتبط با آن در رانندگان تاکسی میباشد.
روش کار : مطالعه به صورت مقطعی و از نوع توصیفی-تحلیلی بر روی 300 راننده تاکسی که به صورت تصادفی انتخاب شدند، انجام گرفت. برای جمعآوری دادهها از پرسش نامه استاندارد اختلالات اسکلتی-عضلانی نوردیک و چارت ناراحتی بدن استفاده شد. همچنین اطلاعات دموگرافیک رانندگان نیز جمعآوری گردید. آزمونهای آماری شامل Mann-Whitney ، Kruskal-Wallis و ANOVA بود.
یافتهها: بیشترین میزان شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی در 12 ماه گذشته به ترتیب مربوط به نواحی کمر (2/51%) و زانو (8/41%) و کمترین میزان در ناحیه آرنج (7/10%) رانندگان بود. بیشترین میزان بازدارندگی از کار و فعالیتهای روزانه رانندگان مربوط به درد ناحیه زانو (3/84%) بود. کار در محیط شغلی بیشترین سهم در ایجاد درد در ناحیه کمر (1/91%)، شانه (89%)، گردن (7/92%) و مچ و دست (8/96%) را ایفا میکند.
نتیجه گیری : شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی بخصوص در ناحیه کمر و زانو در رانندگان تاکسی بالا بود که احتمالاً به دلیل رانندگی در ساعات طولانی و وضعیت بدنی نامطلوب در حین رانندگی میباشد. با آموزش رانندگان در ارتباط با نحوهی صحیح نشستن در حین رانندگی، انجام ورزشهای کششی، زمان استراحت کافی در شبانه روز و طراحی صندلی ارگونومیک خودرو بر اساس اندازههای آنتروپومتریکی ایرانیان میتوان تا حدود زیادی از بروز این اختلالات پیشگیری کرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 347 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | رانندگان تاکسی | fa_IR |
| dc.subject | اختلالات اسکلتی-عضلانی مرتبط با کار | fa_IR |
| dc.subject | ارگونومی. | fa_IR |
| dc.subject | بهداشت عمومی | fa_IR |
| dc.title | شیوع و ریسکفاکتورهای اختلالات اسکلتی-عضلانی در رانندگان تاکسی درونشهری و بیرونشهری؛ شهر اندیشه سال 1390 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 21 | |
| dc.citation.issue | 118 | |
| dc.citation.spage | 41 | |
| dc.citation.epage | 50 | |