نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدریازاده, سعیدهfa_IR
dc.contributor.authorکوهپایه زاده, جلیلfa_IR
dc.contributor.authorهاشم زاده, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorشجری, ژیلاfa_IR
dc.contributor.authorجعفری, احمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:25:48Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:25:48Z
dc.date.available1399-08-23T09:25:48Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:25:48Z
dc.date.issued2015-01-01en_US
dc.date.issued1393-10-11fa_IR
dc.identifier.citationدریازاده, سعیده, کوهپایه زاده, جلیل, هاشم زاده, مهدی, شجری, ژیلا, جعفری, احمد. (1393). بررسی مقایسه ای میزان تقاضا و نیاز بیماران برای دریافت خدمات دندانپزشکی ترمیمی. مجله علوم پزشکی رازی, 21(127), 52-60.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-3474-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596576
dc.description.abstract زمینه وهدف: بررسی تقاضا و نیاز بیماران برای دریافت خدمات دندانپزشکی، در ارائه این خدمات و برآوردن نیازهای درمانی جامعه نقش ویژه ای دارد. این پژوهش با هدف مقایسه میان میزان تقاضا و نیاز بیماران برای دریافت خدمات دندانپزشکی ترمیمی انجام شد.  روش کار: این مطالعه، توصیفی- مقطعی و گرد آوری اطلاعات به وسیله چک لیست بود. ‏تقاضاها و نیازهای خدمات دندانپزشکی ترمیمی بیماران مراجعه کننده به کلینیک دندانپزشکی فرهنگیان اصفهان با روش نمونه گیری غیر تصادفی ‏متوالی طی سه ماه استخراج و وارد نرم افزار نرم افزار SPSS نسخه 17‎‏ گردید. جهت آنالیز داده ها از آزمون کای دو استفاده شد. سطح معنی داری 05/0  p<در نظر گرفته شد. یافته ها: مجموعا 1040 بیمار بررسی شدند که 603 نفر (58%) در گروه سنی 15-49 سال قرار داشتند. بیشترین علت مراجعه ‏بیماران به ترتیب مربوط به اندودنتیکس شامل 258 نفر(8/24 %)، ترمیمی و پروتز شامل 193 نفر (هر کدام 5/18%) و پریودنتیکس شامل 133 نفر(8/12%) بودند ‏و کمترین میزان علت مراجعه، بیماریهای دهان شامل 7 نفر (7/0 %) بود. 1027 بیمار (75/98%) به خدمات دندانپزشکی ترمیمی نیاز داشتند ولی تنها 195 بیمار (8/18%) تقاضای دریافت این خدمات را داشتند (05/0p<).  نتیجه گیری: بیشتر افراد تا زمانی‌که دچار درد دندان نشوند به دندانپزشک مراجعه نمی کنند که بیانگر عدم آگاهی مراجعین در نقش پیشگیری کننده معاینه و کنترل های دوره ای در افزایش سلامت دهان و دندان است، همچنین بسیاری از بیماران از نیازهای خدمات دندانپزشکی ترمیمی خود، آگاهی ندارند بنابراین برای برآورده سازی این خدمات در بیماران، باید میزان تقاضا برای دریافت خدمات را در آنها افزایش یابد، در نتیجه تعادلی میان تقاضا و نیاز افراد برای دریافت خدمات برقرار و نیازهای درمانی واقعی جامعه برآورده می شود. fa_IR
dc.format.extent255
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectتقاضاfa_IR
dc.subjectنیازfa_IR
dc.subjectدندانپزشکی ترمیمیfa_IR
dc.subjectآموزش پزشکیfa_IR
dc.titleبررسی مقایسه ای میزان تقاضا و نیاز بیماران برای دریافت خدمات دندانپزشکی ترمیمیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue127
dc.citation.spage52
dc.citation.epage60


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد