• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 7, شماره 22
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 7, شماره 22
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین شاخص تدریس اثربخش: ویژگیهای تدریس اثربخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان مرکز علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی ایران

    (ندگان)پدیدآور
    سلطانی عربشاهی, سیدکامرانقادری, اعظم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    5.653 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
      هدف از انجام این پژوهش تدوین شاخصهای تدریس اثر بخش با استفاده از نظرات اساتید و دانشجویان مرکز علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد ویژگیهای تدریس معلم می باشد تدریس اثربخش مجموعه رفتارهای معلم است که باعث دستیابی به اهداف آموزشی و در نهایت یادگیری بهتر فرد فراگیر می شود. به این منظور با بررسی مطالعات انجام شده در سایر نقاط جهان و با استفاده از شاخصهای پیشنهادی پژوهشگران امر آموزش و با هدف انجام یک مطالعه تحلیلی توصیفی 2 پرسشنامه خودایفا (self administered) برای اساتید و دانشجویان طراحی گردید. پس از جمع آوری و تحلیل اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه های تکمیل شده توسط 244 دانشجو و 38 استاد اولویتهای مورد نظر دانشجویان و اساتید بر اساس میزان توافق این دو گروه در خصوص موارد مندرج در پرسشنامه ها مشخص گردید و در نهایت شاخص نهایی تدریس اثر بخش تدوین گردید.   این شاخص در سه قسمت شامل ویژگیهای حرفه ای ویژگیهای فردی و تحریک به یادگیری و مطالعه مستقل با استفاده از 14 ماده (item) تدوین گردید. بر این اساس، معلمین اثربخش کسانی هستند که ویژگیهای کلی زیر را دارا باشند.   الف- توالی منطقی و نظام دار در تدریس ب- سازماندهی مناسب در زمان تدریس ج- خلق مناسب و توانایی ایجاد فضای مطلوب برای تدرسی و یادگیری د- تحریک و تشویق برای یادگیری مستقل ه- بازخورد feed back کافی به دانشجو   شاخص تدوین شده با شاخصهای تدریس اثربخش در پژوهشهای جهانی تشابه قابل توجهی دارد و می تواند در راستای بهبود کیفیت تدریس، ارزشیابی میزان یادگیری دانشجویان و افزایش میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دانشگاه های علوم پزشکی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
    کلید واژگان
    1- تدریس اثربخش 2- رفتار معلم 3- شاخص تدریس
    بیماریهای داخلی

    شماره نشریه
    22
    تاریخ نشر
    2001-03-01
    1379-12-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-1704-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596476

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب