| dc.contributor.author | توکلی زاده, جهانشیر | fa_IR |
| dc.contributor.author | رحمانی, مطهره | fa_IR |
| dc.contributor.author | صفرزاده, سمیه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T09:24:01Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T09:24:01Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T09:24:01Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T09:24:01Z | |
| dc.date.issued | 2017-05-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-02-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | توکلی زاده, جهانشیر, رحمانی, مطهره, صفرزاده, سمیه. (1396). هوش هیجانی دانشآموزان: تعیین نقش پیشبینیکننده قاطعیت و پرخاشگری والدین. مجله علوم پزشکی رازی, 24(155), 73-82. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4280-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596445 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: هوش هیجانی به عنوان یک سازه روانشناختی اساسی در موفقیت زندگی و سلامت روانی افراد، در روند زندگی شکل گرفته و رفتارهای والدین در رشد آن نقش مهمی به عهده دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیشبین قاطعیت و پرخاشگری والدین در هوش هیجانی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی انجام شد.
روش کار: طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر قاین و والدین در سال تحصیلی 93-92 بود که 189 نفر دانش آموز (94 پسر و 95 دختر) و والدین آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از میان آنان انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری باس، مقیاس قاطعیت گامبریل و ریچی و پرسشنامه هوش هیجانی شوت جمعآوری شد. نتایج به کمک نرمافزار 20-SPSS و با استفاده از تحلیل رگرسیون، آزمون تی دو گروه مستقل و آزمون یومن ویتنی در سطح معنی داری 05/0 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین قاطعیت والدین و هیچ یک از مؤلفههای آن و هوش هیجانی دانشآموزان همبستگی معنیداری وجود ندارد (05/0p>)؛ اما بین پرخاشگری والدین و هوش هیجانی دانشآموزان (01/0p< و 18/0-r=) همبستگی منفی معناداری وجود داشت. نتایج رگرسیون نشان داد پرخاشگری پدر پیشبینیکننده هوش هیجانی دانشآموزان است (05/0p<)؛ اما پرخاشگری مادر در پیشبینی هوش هیجانی دانشآموزان نقشی نداشت (05/0p>).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد پرخاشگری والدین باعث میگردد که فرزندان در روند هوش هیجانی با مشکلات و محدودیتهایی روبرو باشند. با توجه به اینکه، رفتار والدین بر روی رفتار و نحوه تربیت فرزندان خانواده اثرگذار است. لذا، توصیه میگردد در نحوه تربیت فرزندان و شیوه زندگی والدین توجه بیشتری گردد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 245 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | پرخاشگری | fa_IR |
| dc.subject | قاطعیت | fa_IR |
| dc.subject | هوش هیجانی | fa_IR |
| dc.subject | والدین | fa_IR |
| dc.subject | دانش آموزان | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | هوش هیجانی دانشآموزان: تعیین نقش پیشبینیکننده قاطعیت و پرخاشگری والدین | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات، قاین، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 24 | |
| dc.citation.issue | 155 | |
| dc.citation.spage | 73 | |
| dc.citation.epage | 82 | |