نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتوکلی زاده, جهانشیرfa_IR
dc.contributor.authorرحمانی, مطهرهfa_IR
dc.contributor.authorصفرزاده, سمیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:24:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:24:01Z
dc.date.available1399-08-23T09:24:01Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:24:01Z
dc.date.issued2017-05-01en_US
dc.date.issued1396-02-11fa_IR
dc.identifier.citationتوکلی زاده, جهانشیر, رحمانی, مطهره, صفرزاده, سمیه. (1396). هوش هیجانی دانش‌آموزان: تعیین نقش پیش‌بینی‌کننده قاطعیت و پرخاشگری والدین. مجله علوم پزشکی رازی, 24(155), 73-82.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-4280-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596445
dc.description.abstractزمینه و هدف: هوش هیجانی به عنوان یک سازه روانشناختی اساسی در موفقیت زندگی و سلامت روانی افراد، در روند زندگی شکل گرفته و رفتارهای والدین در رشد آن نقش مهمی به عهده دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیش­بین قاطعیت و پرخاشگری والدین در هوش هیجانی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی انجام شد. روش کار: طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش­آموزان پایه ششم ابتدایی شهر قاین و والدین در سال تحصیلی 93-92 بود که 189 نفر دانش آموز (94 پسر و 95 دختر) و والدین آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله­ای از میان آنان انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری باس، مقیاس قاطعیت گامبریل و ریچی و پرسشنامه هوش هیجانی شوت جمع­آوری شد. نتایج به کمک نرم‌افزار 20-SPSS و با استفاده از تحلیل رگرسیون، آزمون تی دو گروه مستقل و آزمون یومن ویتنی در سطح معنی داری 05/0 تجزیه ‌و تحلیل شد. یافته­ها: نتایج نشان داد بین قاطعیت والدین و هیچ یک از مؤلفه­های آن و هوش هیجانی دانش­آموزان همبستگی معنی­داری وجود ندارد (05/0p>)؛ اما بین پرخاشگری والدین و هوش هیجانی دانش­آموزان (01/0p< و 18/0-r=) همبستگی منفی معناداری وجود داشت. نتایج رگرسیون نشان داد پرخاشگری پدر پیش­بینی­کننده هوش هیجانی دانش­آموزان است (05/0p<)؛ اما پرخاشگری مادر در پیش­بینی هوش هیجانی دانش­آموزان نقشی نداشت (05/0p>). نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد پرخاشگری والدین باعث می­گردد که فرزندان در روند هوش هیجانی با مشکلات و محدودیت‌هایی روبرو باشند. با توجه به اینکه، رفتار والدین بر روی رفتار و نحوه تربیت فرزندان خانواده اثرگذار است. لذا، توصیه می­گردد در نحوه تربیت فرزندان و شیوه زندگی والدین توجه بیشتری گردد.fa_IR
dc.format.extent245
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectپرخاشگریfa_IR
dc.subjectقاطعیتfa_IR
dc.subjectهوش هیجانیfa_IR
dc.subjectوالدینfa_IR
dc.subjectدانش آموزانfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleهوش هیجانی دانش‌آموزان: تعیین نقش پیش‌بینی‌کننده قاطعیت و پرخاشگری والدینfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات، قاین، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue155
dc.citation.spage73
dc.citation.epage82


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد