| dc.contributor.author | سبزواری, حامد | fa_IR |
| dc.contributor.author | پروین پور, شهاب | fa_IR |
| dc.contributor.author | ارشم, سعید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T09:23:38Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T09:23:38Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T09:23:38Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T09:23:38Z | |
| dc.date.issued | 2020-01-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-10-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سبزواری, حامد, پروین پور, شهاب, ارشم, سعید. (1398). تأثیر تمرینات ورزشی ریتمیک همراه با موسیقی بر کاهش اضطراب، افسردگی و اختلال بیشفعالی/نقص توجه کودکان دبستانی. مجله علوم پزشکی رازی, 26(11), 43-52. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5808-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596418 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه، اضطراب و افسردگی بالاتری نسبت به همسالان طبیعی خود دارند. هدف پژوهش حاضر تأثیر تمرینات ورزشی ریتمیک همراه با موسیقی بر اضطراب، افسردگی و اختلال بیشفعالی/ نقص توجه کودکان دبستانی مبتلابه اختلال بیش فعالی/نقص توجه بود.
روش بررسی: در پژوهش حاضر تعداد 40 نفر از دانش آموزان پسر (50/0=SD، 6/8=M) با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه بالینی به عنوان بیش فعال شناسایی شدند. به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (20 نفر) و تجربی (20نفر) تقسیم شدند. برای اندازه گیری اختلال بیش فعالی/نقص توجه از پرسشنامه کانرز فرم والدین، همچنین برای ارزیابی اضطراب و افسردگی به ترتیب از پرسشنامه چند بعدی اضطراب کودکان مارچ و پرسشنامه افسردگی کودکان کواکس استفاده شد. گروه تجربی در طی یک دوره هشت هفتهای (هفتهای 5 جلسه) در تمرینات ورزشی همراه با موسیقی شرکت کردند. گروه کنترل تنها فعالیتهای معمول مدرسه (یک جلسه تربیتبدنی در هفته) را انجام میدادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافتهها: نتایج آزمون لوین نشان داد که شرط همگنی واریانس برای متغیرهای اضطراب، افسردگی و اختلال بیش فعالی/نقص توجه برقرار است. همچنین نتایج نشان داد تمرینات ورزشی ریتمیک همراه با موسیقی تأثیر معناداری بر اضطراب (000/0=P، 25/39=F) و افسردگی (000/0 =P، 90/39=F) و اختلال بیشفعالی/نقص توجه (000/0=P، 80/156=F) دارد. بیشترین ضریب ایجاد شده برای متغیر اختلال بیش فعالی/نقص توجه با اندازه اثر 80/0 بود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پیشنهاد میشود از ترکیب ورزش و موسیقی به عنوان یک مداخله موثر، برای کاهش اضطراب، افسردگی و همچنین اختلال بیش فعالی/نقص توجه کودکان دبستانی مبتلابه اختلال بیش فعالی/نقص توجه استفاده شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 732 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | تمرینات ریتمیک | fa_IR |
| dc.subject | موسیقی | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب | fa_IR |
| dc.subject | افسردگی | fa_IR |
| dc.subject | اختلال بیش فعالی/نقص توجه | fa_IR |
| dc.subject | اعصاب کودکان | fa_IR |
| dc.title | تأثیر تمرینات ورزشی ریتمیک همراه با موسیقی بر کاهش اضطراب، افسردگی و اختلال بیشفعالی/نقص توجه کودکان دبستانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | خوارزمی | fa_IR |
| dc.contributor.department | خوارزمی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 26 | |
| dc.citation.issue | 11 | |
| dc.citation.spage | 43 | |
| dc.citation.epage | 52 | |