نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبراتی, میتراfa_IR
dc.contributor.authorاسحاقی, محمدعلیfa_IR
dc.contributor.authorبرجی, سهیلاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:22:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:22:56Z
dc.date.available1399-08-23T09:22:56Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:22:56Z
dc.date.issued2005-09-01en_US
dc.date.issued1384-06-10fa_IR
dc.identifier.citationبراتی, میترا, اسحاقی, محمدعلی, برجی, سهیلا. (1384). بررسی سطح آگاهی دانش‌آموزان مشکین دشت کرج از راه‌های سرایت و پیش‌گیری از هپاتیت B. مجله علوم پزشکی رازی, 12(46), 249-254.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-454-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596363
dc.description.abstractویروس هپاتیت B عامل ایجاد هپاتیت، سیروز و سرطان کبد می‌باشد. هر سال حداقل 000/800 نفر از ابتلا به این ویروس و عوارض آن در سطح جهت فوت می‌کنند. بیش از 350 میلیون نفر در جهان آلوده به این ویروس هستند و ناقلین منابع اصلی انتشار این بیماری در جامعه می‌باشند. در کشور ایران به طور متوسط 3% مردم حامل این ویروس هستند. در حالی که در ایالات متحده و اروپای غربی این آمار در حدود 1/0-5/0% و در خاور دور و کشورهای گرمسیری 5-20% است. اطلاعات کمی در مورد هپاتیت و راه‌های انتقال و پیش‌گیری از آن در جامعه وجود دارد و بنابراین آموزش به همه افراد جامعه و به خصوص گروه‌های در معرض خطر، نقش مهمی در کنترل بیماری در جامعه دارد. این مطالعه با هدف تعیین سطح آگاهی دانش‌آموزان دبیرستان‌های مشکین دشت کرج از راه‌های سرایت و پیش‌گیری از هپاتیت B در سال تحصیلی 82-83 به صورت مقطعی ( Cross sectional ) طراحی شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه‌ای دارای 24 سوال بود. با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای، پرسش‌نامه‌ها در بین دانش‌آموزان دبیرستانی توزیع شد. از بین 300 پاسخ دهنده، 153 نفر(51%) پسر و 147 نفر(49%) دختر بودند. نمره پرسش‌نامه 48 بود. میانگین امتیاز کلی آگاهی 67/30 و آگاهی از راه‌های سرایت و پیش‌گیری به ترتیب 13/15 و 63/15 به دست آمد. میانگین سطح آگاهی دختران 24/5 امتیاز از پسران بیش‌تر بود(0005/0= P ). هم‌چنین با بالاتر رفتن مقطع تحصیلی پاسخ دهندگان میانگین سطح آگاهی نیز افزایش یافت که نشان‌دهنده ارتباط مقطع تحصیلی و سطح آگاهی دانش‌آموزان بود(0005/0= P ). سطح آگاهی افراد از هپاتیت B در رشته ریاضی از سایر رشته‌ها بالاتر بود و پس از آن رشته علوم تجربی و در نهایت علوم انسانی قرار داشت که نشان‌دهنده ارتباط رشته تحصیلی با سطح آگاهی بود(0005/0= P ). سطح آگاهی افراد پاسخ دهنده به سطح تحصیلات والدین ارتباط نداشت(0005/0= P ). با توجه به این که میانگین سطح آگاهی در مقاطع تحصیلی و رشته‌های مختلف با برتری جنس مونث به طور کلی از 70% امتیاز کلی تجاوز نمی‌کند، افرادی که در آینده‌ای نه چندان دور در معرض خطر ابتلا قرار دارند از سطح آگاهی بالایی برخوردار نیستند. در نتیجه نیاز مبرم به برپایی شیوه‌های آموزش صحیح در این مراکز احساس می‌شود.fa_IR
dc.format.extent139
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectهپاتیتfa_IR
dc.subjectویروس هپاتیت Bfa_IR
dc.subjectسطح آگاهیfa_IR
dc.subjectسرایتfa_IR
dc.subjectپیش‌گیریfa_IR
dc.subjectبیماریهای عفونیfa_IR
dc.titleبررسی سطح آگاهی دانش‌آموزان مشکین دشت کرج از راه‌های سرایت و پیش‌گیری از هپاتیت Bfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue46
dc.citation.spage249
dc.citation.epage254


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد