سنجش کیفیت خدمات بیمارستانهای آموزشی و درمانی شهر تهران با استفاده از ابزار HEALTHQUAL
(ندگان)پدیدآور
مصدق راد, علی محمدسخنور, مبیننوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: هدف اصلی بیمارستان افزایش رضایت بیماران از طریق ارائه خدمات با کیفیت است. در این مطالعه کیفیت خدمات بیمارستانهای آموزشی و درمانی شهر تهران در سال 1394 از دیدگاه بیماران ارزشیابی شد.
روش کار: این پژوهش توصیفی- تحلیلی در هفت بیمارستان آموزشی و درمانی شهر تهران انجام شد. کیفیت خدمات بیمارستانها با استفاده از پرسشنامه HEALTHQUAL و با نظرسنجی از 296 بیمار به صورت تصادفی طبقهبندی شده مورد سنجش قرار گرفت. یافتههای پژوهش با استفاده از نسخه 20 نرم افزار SPSS و با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی و آزمونهای ویلکاکسون، مان ویتنی و کروسکال والیس تحلیل شد. مقدار معنی دار بودن عدد پی 05/0 در نظر گرفته شد.
یافتهها: میانگین امتیاز ادراک (رضایت) و انتظار بیماران از خدمات بیمارستان به ترتیب 49/3 و 10/4 از 5 امتیاز بود. کیفیت خدمات بیمارستانها از نظر بیماران دارای شکاف منفی به میزان (58/0-) بود. نسبت کیفیت (نسبت ادراک به انتظار) خدمات بیمارستانها 85/0 بود. بیشترین و کمترین شکاف کیفیت به ترتیب در بعد محیط (17/0-) و کارایی (09/0-) مشاهده شد. بیشترین رضایت بیماران مربوط به تجربه و تخصص بالای کارکنان بیمارستان (82/0±97/3) و کمترین رضایت مربوط به وجود امکانات رفاهی و سرگرم کننده (94/0±05/3) بود. بین کیفیت خدمات بیمارستان گزارش شده توسط بیماران و متغیرهای سن، تحصیلات و محل سکونت بیماران (05/0p
کلید واژگان
کیفیت خدماتانتظار بیمار
رضایت بیمار
بیمارستانهای آموزشی - درمانی
تهران
آموزش بهداشت
شماره نشریه
168تاریخ نشر
2018-06-011397-03-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایراندانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




