نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحدث اردبیلی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorمهماندار, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorبزرگ نژاد, مهریfa_IR
dc.contributor.authorخلیلی, احسانfa_IR
dc.contributor.authorحسینی, آغافاطمهfa_IR
dc.contributor.authorمبادری, توفیقfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:20:44Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:20:44Z
dc.date.available1399-08-23T09:20:44Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:20:44Z
dc.date.issued2019-03-01en_US
dc.date.issued1397-12-10fa_IR
dc.identifier.citationمحدث اردبیلی, فاطمه, مهماندار, محمدرضا, بزرگ نژاد, مهری, خلیلی, احسان, حسینی, آغافاطمه, مبادری, توفیق. (1397). بررسی تأثیر آموزش خودمراقبتی چندرسانه‌ای بر کیفیت زندگی بیماران سوختگی: با کمک مدل منحنی رشد پنهان. مجله علوم پزشکی رازی, 25(12), 33-42.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-5380-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596198
dc.description.abstractزمینه و هدف: سوختگی از مهم‌ترین علل مرگ‌و‌میر و ناتوانی در جهان است که تمام جنبه‌های کیفیت زندگی افراد آسیب‌دیده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی خودمراقبتی به روش چندرسانه‌ای بر کیفیت زندگی بیماران دچار سوختگی با استفاده از مدل منحنی رشد پنهان انجام شد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی است که بر روی 100 نفر از بیماران سوختگی بستری در بیمارستان شهید مطهری تهران در سال 1394 انجام شد. بیماران به صورت تصادفی و قرعه‌کشی اعداد زوج و فرد به دو گروه 50 نفره مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله، طی 6 ماه از آموزش‌های خودمراقبتی که در یک لوح فشرده ثبت شده بود، بهره‌مند شدند. داده‌ها با استفاده از "پرسش‌نامه اختصاصی سنجش کیفیت زندگی بیماران سوختگی" (BSHS-B) قبل از مداخله، 3 ماه و 6 ماه بعد از مداخله جمع‌آوری شدند و سپس با استفاده از مدل منحنی رشد پنهان روند تغییرات میانگین نمره کیفیت زندگی گروه‌های مداخله و کنترل ارزیابی و مقایسه شد. یافته‌ها: نتیجه مدل منحنی رشد پنهان نشان داد که روند افزایش میانگین نمره کیفیت زندگی (در همه حیطه‌ها) گروه مداخله به صورت معنی‌دار بیشتر از روند میانگین نمره گروه کنترل است (05/0p<). همچنین درصد سوختگی اثر منفی و معنی‌داری بر کیفیت زندگی بیماران داشت (05/0p<). نتیجه‌گیری: آموزش خودمراقبتی به روش چندرسانه‌ای، کیفیت زندگی بیماران سوختگی را بهبود می‌بخشد؛ بنابراین به گروه‌های درمانی توصیه می‌شود که جهت بهبود کیفیت زندگی بیماران سوختگی از برنامه آموزشی خودمراقبتی به روش چندرسانه‌ای استفاده کنند.fa_IR
dc.format.extent1023
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآموزش چند‌رسانه‌ایfa_IR
dc.subjectسوختگیfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectمدل منحنی رشد پنهانfa_IR
dc.subjectآموزش پرستاریfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر آموزش خودمراقبتی چندرسانه‌ای بر کیفیت زندگی بیماران سوختگی: با کمک مدل منحنی رشد پنهانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue12
dc.citation.spage33
dc.citation.epage42


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد