| dc.contributor.author | صادقی سده, بهمن | fa_IR |
| dc.contributor.author | ربیعی, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | رضوی, حمیده | fa_IR |
| dc.contributor.author | صادقی, سحر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T09:19:26Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T09:19:26Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T09:19:26Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T09:19:26Z | |
| dc.date.issued | 2015-02-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-11-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صادقی سده, بهمن, ربیعی, زهرا, رضوی, حمیده, صادقی, سحر. (1393). بررسی میزان تاثیر سازه های مختلف آموزش مدل اعتقاد سلامت بر تجویز منطقی دارو در پزشکان عمومی. مجله علوم پزشکی رازی, 21(128), 37-46. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3557-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596101 | |
| dc.description.abstract |
: نقش گروه پزشکی بعنوان تاثیر گذارترین رکن فرهنگ تجویز و مصرف دارو توجه جدی نمود. اگرچه آگاهی پزشکان در خصوص اصول نسخه نویسی در حد قابل قبولی میباشد. ولی در اجرا نتایج متفاوتی دیده می شود. لذا ضروری است روش های موثر بر تغیر رفتار نسخه نویسی بررسی و مقایسه گردد.
: در این مطالعه مداخله آموزشی، 50 نفر از پزشکان عمومی مطب دار که بیشترین شاخص های اصول غیر منطقی دارو را داشتند جهت مداخله انتخاب شدند و پس از سنجش های اولیه و همسان سازی به روش مبتنی بر هدف به دو گروه با آموزش های متفاوت سازه های مختلف مدل اعتقاد بهداشتی قرارگرفتند و نهایتا پس از یک سال عملکرد آنان جمع آوری و با نرم افزارهای نسخه پرداز و آماری مقایسه گردید.
: تعداد اقلام دارویی هر نسخه بین دو گروه بر اساس آزمون تی گروه های مستقل تفاوت معنی دار نکرد. ولی تجویز فرآورده های ضد میکروبی و تزریقی در گروه تحت مداخله آموزشی منافع و موانع درک شده به شکل معنی داری کمتر از گروه تحت مداخله آموزشی حساسیت و شدت درک شده گردید (05/0p≤نتیجه گیری: آموزش منافع و موانع درک شده، احتمالا موثر تر از آموزش حساسیت و شدت درک شده در جهت تغییر عملکرد و رفتار می باشد.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 352 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | تجویز منطقی دارو | fa_IR |
| dc.subject | حساسیت و شدت درک شده | fa_IR |
| dc.subject | مدل اعتقاد بهداشتی | fa_IR |
| dc.subject | پزشکی اجتماعی | fa_IR |
| dc.title | بررسی میزان تاثیر سازه های مختلف آموزش مدل اعتقاد سلامت بر تجویز منطقی دارو در پزشکان عمومی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 21 | |
| dc.citation.issue | 128 | |
| dc.citation.spage | 37 | |
| dc.citation.epage | 46 | |