نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفرخ یار, ناهیدfa_IR
dc.contributor.authorشیرازی, مانداناfa_IR
dc.contributor.authorبهادر, حمیداللهfa_IR
dc.contributor.authorبرادران, حمیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorجهانشیر, امیرحسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:18:07Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:18:07Z
dc.date.available1399-08-23T09:18:07Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:18:07Z
dc.date.issued2014-08-01en_US
dc.date.issued1393-05-10fa_IR
dc.identifier.citationفرخ یار, ناهید, شیرازی, ماندانا, بهادر, حمیدالله, برادران, حمیدرضا, جهانشیر, امیرحسین. (1393). بررسی پایایی و روایی پرسشنامه دستورالعمل (Spikes) به منظور سنجش مهارت ارائه خبر ناخوشایند به بیمارتوسط دستیاران پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1391. مجله علوم پزشکی رازی, 21(122), 29-36.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-3285-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595996
dc.description.abstractزمینه و هدف: نظر به اینکه پزشکان می‌بایست به هنگام مراجعه بیماران در صورت لزوم اخبار ناخوشایند را بدون تاثیر زیانبار بر روحیه بیمار و همراهان او به آنها ابلاغ کند از لحاظ حرفه ای بسیار اهمیت دارد. از سوی دیگر ارتباط پزشک با بیمار نیاز به کسب مهارتی دارد که می‌بایست پزشکان در طول تحصیل خود آن را بدست آورند. هدف تعیین پایایی و روایی پرسشنامه دستورالعمل (Spikes) ارائه خبر ناخوشایند به بیمار در دستیاران پزشکی است. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی می باشد. پرسشنامه ترجمه وسپس با مطالعه دلفی نسخه ترجمه شده برای تعدادی از متخصصین آموزش پزشکی که در زمینه مهارت‌های ارتباطی تبحر دارند ارسال و در طی دو مرحله نظرات آنها اخذ واصلاحات لازم اعمال شد و به متخصص آن در خارج از کشور جهت برگردان به زبان انکلیسی ارسال شد (تائید این ترجمه توسط نامبرده خوددر واقع اکسترنال ولیدیتی ابزار محسوب می‌گردد) و بدین ترتیب روایی صوری و محتوایی دستورالعمل تایید شد. جهت بررسی روایی ساختاری پرسشنامه بین 100 دستیار توزیع وسپس داده ها تجزیه و تحلیل و با تشکیل پانلهای تخصصی روایی آن تأیید شد. پایایی پرسشنامه هم با سنجش آلفای کرونباخ وآزمون باز آزمایی مجددارزیابی شدو درنهایت نسخه نهایی پرسشنامه تدوین گردید. یافته‌ها: طی بررسی های انجام شده روایی محتوایی و صوری وساختاری ابزار تایید شد. آلفای کرونباخ کل ابزار که نشانگر انسجام درونی آن است در حیطه‌های اندازه گیری شده بیشتر از 7/0 بود و میزان903/0 ICC= که نشانگر انسجام بین گروهها در دو زمان آزمون می باشد همگی دلالت بر پایایی پرسشنامه داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه تطبیقی پرسشنامه دستور العمل اسپایکز در ایران می تواند ابزاری پایا و روا جهت سنجش میزان آگاهی مهارت ابلاغ خبر ناخوشایند به بیمار توسط دستیاران پزشکی می باشد و از آنجا که راجع به مقوله نحوه ارائه خبر بد توسط صاحبان مشاغل پزشکی در ایران مطالعات زیادی انجام نشده نوع آوری این مطالعه پایا ورواکردن این ابزار بود.fa_IR
dc.format.extent275
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectرواییfa_IR
dc.subjectپایاییfa_IR
dc.subjectدستیارانfa_IR
dc.subjectابلاغ خبر بد به بیمارfa_IR
dc.subjectآموزش پزشکیfa_IR
dc.titleبررسی پایایی و روایی پرسشنامه دستورالعمل (Spikes) به منظور سنجش مهارت ارائه خبر ناخوشایند به بیمارتوسط دستیاران پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1391fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue122
dc.citation.spage29
dc.citation.epage36


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد