نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجناابادی, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:15:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:15:54Z
dc.date.available1399-08-23T09:15:53Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:15:54Z
dc.date.issued2016-10-01en_US
dc.date.issued1395-07-10fa_IR
dc.identifier.citationجناابادی, حسین. (1395). بررسی اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر سلامت روان مادران کودکان مبتلابه اختلالات رشدی و اختلالات رفتاری مخرب و فلج مغزی. مجله علوم پزشکی رازی, 23(148), 80-88.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-4130-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595819
dc.description.abstractزمینه و هدف: تولد فرزند سلامت روان خانواده را تحت تأثیر خود قرار داده و باعث بروز تغییراتی می‌شود و جهت سازگاری با این تغییرات، والدین متحمل استرس‌های زیادی خواهند شد. لذا هدف از انجام این مطالعه، اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی‌رفتاری بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلالات رشدی و اختلالات رفتاری مخرب و فلج مغزی بود. روش کار: از بین مادران دارای کودکان مبتلا به اختلالات رشدی و اختلالات رفتاری مخرب و فلج مغزی مراجعه کننده به کلینیک‌ها و مراکز بهزیستی شهر زاهدان و خصوصی 48 مادر با 1 انحراف معیار بالاتر از میانگین در ‌افسردگی، اضطراب ‌و استرس انتخاب شدند. نمونه‌ها به روش نمونه‌گیری در دسترس، افراد انتخاب و در دو گروه آزمایش (24 نفر) و کنترل (24 نفر) قرار گرفتند. با استفاده از یک طرح آزمایشی پیش­آزمون-پس­آزمون، گروه آزمایش طی 8 جلسه 2 تا 5/2 ساعته تحت آموزش مدیریت استرس قرار گرفتند، در حالی که در این مدت گروه کنترل هیچ مداخله­ای را دریافت نکردند. هر دو گروه در پیش­آزمون و پس­آزمون با استفاده از مقیاس ‌افسردگی، اضطراب ‌و استرس لاویبوند و لاویبوند (DASS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که نمرات مادران گروه آزمایش در متغیر افسردگی و اضطراب پیش آزمون در درجه شدید و در پس‌آزمون در درجه متوسط بودند و در متغیر استرس در پیش‌آزمون در درجه شدید بود که بعد از درمان به درجه خفیف کاهش پیدا کرد (001/0p<). نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی درمان شناختی رفتاری، این درمان می‌تواند جزء برنامه­های مداخلاتی در مادران کودکان دارای نیازهای ویژه قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent433
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectمدیریت‌استرسfa_IR
dc.subjectشیوه شناختی‌رفتاریfa_IR
dc.subjectسلامت‌روانfa_IR
dc.subjectاختلالات‌رشدیfa_IR
dc.subjectاختلالات‌رفتاری‌مخربfa_IR
dc.subjectفلج مغزی.fa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleبررسی اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر سلامت روان مادران کودکان مبتلابه اختلالات رشدی و اختلالات رفتاری مخرب و فلج مغزیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه سیستان و بلوچستانfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue148
dc.citation.spage80
dc.citation.epage88


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد