نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکلاته ساداتی, احمدfa_IR
dc.contributor.authorایمان, محمد تقیfa_IR
dc.contributor.authorباقری لنکرانی, کامرانfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:15:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:15:30Z
dc.date.available1399-08-23T09:15:30Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:15:30Z
dc.date.issued2015-08-01en_US
dc.date.issued1394-05-10fa_IR
dc.identifier.citationکلاته ساداتی, احمد, ایمان, محمد تقی, باقری لنکرانی, کامران. (1394). استراتژی‌های گفتگو در تعامل پزشک با بیمارِ. مجله علوم پزشکی رازی, 22(134), 28-40.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-3920-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595789
dc.description.abstractزمینه و هدف: مطالعه تعامل پزشک - بیمار از زوایای مختلف قابل ارزیابی است. تحقیق حاضر به ارزیابی این موضوع از منظر بیمارِ "رقیب" می‌پردازد. روش کار: روش مورد استفاده در این تحقیق تحلیل گفتگو است که در آن 33 مشاوره از 50 مشاوره ضبط شده درمانگاهی در بیمارستان شهید فقیهی شیراز مورد تحلیل قرار گرفت. بر این اساس با روشی توصیفی- تحلیلی مبتنی بر تحلیل گفتگو به استخراج راهبردهای گفتگوی پزشک و بیمار رقیب با یکدیگر پرداخته است. یافته‌ها: نتایج داده‌ها نشان می‌دهد که بیماران از چهار استراتژی تردید، پذیرش، کسب اطمینان، و چانه‌زنی استفاده می‌کنند. متناظر با هر استراتژی نیز پزشکان از استراتژی‌های توجیهی/اقناعی، انذاری، قطعیت، و اگر... باید استفاده می‌کنند. علاوه بر این، پزشکان از سه استراتژی بازبینانه، اغماض و عبور، و دفع نیز استفاده می‌کنند که مبتنی بر رابطه نابرابر و اعمال یک سویه قدرت از سوی پزشک است. نتیجه‌گیری: نکته مهم در این زمینه این است که هر چه تعامل بین پزشک و بیمار شفاف و مبتنی بر تعامل فعال باشد، بیمار اعتماد بیشتری به این تعامل دارد و استراتژی "پذیرش" یا تبعیت برای بیمار و "انذار" برای پزشک رقم می‌خورد. این استراتژی نوعی رویکرد مشارکت‌جویانه است که در آن بیمار و پزشک به تبادل شفاف اطلاعات می‌پردازند و کمک به فرآیند تشخیص و درمان به طور خاص تبعیت بیمار می‌کند. با توجه به تغییرات گسترده اجتماعی استفاده از رویکردهای مشارکتی در مشاوره‌ها هم رضایت طرفین تعامل را تأمین خواهد کرد و هم باعث می‌شود که بیمار بیشترین نفع را از مشاوره ببرد.fa_IR
dc.format.extent2138
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectپزشکfa_IR
dc.subjectبیمار رقیبfa_IR
dc.subjectتعاملfa_IR
dc.subjectاستراتژی گفتگوfa_IR
dc.subjectتبعیتfa_IR
dc.subjectپزشکیfa_IR
dc.titleاستراتژی‌های گفتگو در تعامل پزشک با بیمارِfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue134
dc.citation.spage28
dc.citation.epage40


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد