نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرباب پور درخشان, آزادهfa_IR
dc.contributor.authorمختاری نیا, حمیدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:14:39Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:14:39Z
dc.date.available1399-08-23T09:14:39Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:14:39Z
dc.date.issued2017-12-01en_US
dc.date.issued1396-09-10fa_IR
dc.identifier.citationرباب پور درخشان, آزاده, مختاری نیا, حمیدرضا. (1396). ارزیابی ارگونومیک کلاس آموزش کامپیوتر دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. مجله علوم پزشکی رازی, 24(162), 1-10.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-3583-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595720
dc.description.abstractزمینه و هدف: محیط آموزشی به عنوان فاکتوری مهم و تأثیرگذار می­تواند سلامت، راحتی و عملکرد آکادمیک دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهد. امروزه پیشرفت تکنولوژی در محیط آموزش کاربران را در معرض ریسک فاکتورهای ارگونومیک قرار داده است. لذا، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی ارگونومیک کلاس آموزش کامپیوتر از دیدگاه متخصصان و دانشجویان می­باشد. روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی مقطعی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال 1395 انجام گرفت. صدا، روشنایی، محیط کلاس و تناسب آنتروپومتری بین دانشجویان و ابعاد مبلمان کلاس با استفاده از دستگاه صداسنج، لوکس متر (Hagner Ec1)، چک لیست ارزیابی محیط کلاس کامپیوتر (CCEI) و کیت آنتروپومتری انجام گرفت. یافته ­ها: نتایج نشان داد که کلاس آموزش کامپیوتر از نظر محیط فضایی، فضای کار و کامپیوتر نامناسب ولی از نظر محیط بصری مناسب است که با نظرسنجی دانشجویان مطابقت داشت. ارزیابی عینی و ذهنی آسایش آکوستیکی کلاس قابل قبول نبود. مقایسه نتایج حاصل از اندازه­گیری ابعاد بدنی و ابعاد مبلمان کلاس مؤید آن است که به جزء فضای زیر میز در سایر پارامترها تناسبی وجود ندارد که با نظر دانشجویان همخوانی داشت. نتیجه ­گیری: مداخلات ارگونومی جهت بهبود شرایط ارگونومی کلاس کامپیوتر ضروری می­باشد.  fa_IR
dc.format.extent760
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectکلید واژه: محیط آموزشfa_IR
dc.subjectارگونومیfa_IR
dc.subjectآنتروپومتریfa_IR
dc.subjectفیزیوتراپیfa_IR
dc.titleارزیابی ارگونومیک کلاس آموزش کامپیوتر دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue162
dc.citation.spage1
dc.citation.epage10


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد