نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorچتری پور, رحمتfa_IR
dc.contributor.authorشجاعی زاده, داودfa_IR
dc.contributor.authorطل, آذرfa_IR
dc.contributor.authorسایه میری, کورشfa_IR
dc.contributor.authorاصفیاء, ابوالقاسمfa_IR
dc.contributor.authorکیا, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:14:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:14:05Z
dc.date.available1399-08-23T09:14:05Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:14:05Z
dc.date.issued2016-08-01en_US
dc.date.issued1395-05-11fa_IR
dc.identifier.citationچتری پور, رحمت, شجاعی زاده, داود, طل, آذر, سایه میری, کورش, اصفیاء, ابوالقاسم, کیا, فاطمه. (1395). تاثیر آموزش معلمان بر ارتقاء دانش، نگرش و عملکرد دانش آموزان در پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی:کاربرد مدلHBM. مجله علوم پزشکی رازی, 23(146), 26-35.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-3980-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595670
dc.description.abstractچکیده مقدمه: بیماریهای قلبی عروقی علت اصلی ابتلا، مرگ و میر و ناتوانی در دنیا هستند. آموزش براساس مدل های آموزشی از جمله Health Belief Model از اساسی ترین شیوه های پیشگیری از بیماریها است. مطالعه حاضر به منظور تعیین تاثیر آموزش معلمان مبتنی بر مدل HBM بر ارتقاء دانش، نگرش و عملکرد دانش آموزان در زمینه پیشگیری از بیماریها قلبی عروقی انجام شد. روش ها: این پژوهش مداخله ای در سال 93-92بر78 نفر معلم دوره اول متوسطه شهر دهلران و 467 نفر دانش آموزان آنها انجام شد. معلمین به دوگروه مداخله(41نفر) و شاهد(37نفر) و دانش آموزان آنها همچنین در دو گروه مداخله(249 نفر) و شاهد(218نفر) قرار گرفتند.گروه مداخله معلمان در 6 جلسه آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی شرکت کردند.پرسشنامه ها در پایان 3 ماه توسط معلمان و در پایان 6 ماه توسط دانش آموزان تکمیل شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss مورد بررسی قرار گرفت. از آزمونهای آماری توصیفی،paired-t و t مستقل برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: سازه منافع درک شده در زمینه پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی برای معلمان به طور معناداری تغییر کرد(<0.01p).  عملکرد دانش آموزان گروه مداخله نسبت به گروه شاهد در پایان پژوهش به طور معناداری در زمینه پیشگیری از بیماریهای قلبی-عروقی تغییر کرد. نتیجه گیری: مداخله آموزشی از سنین پایین با استفاده از مدلHBM از طریق معلمین بر روی دانش آموزان، می تواند به عنوان عامل تاثیرگذار در کاهش عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی در معلمان و دانش آموزان به کار رود.fa_IR
dc.format.extent458
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectمعلمانfa_IR
dc.subjectدانش آموزانfa_IR
dc.subjectبیماریهای قلبی عروقیfa_IR
dc.subjectمدل اعتقاد بهداشتیfa_IR
dc.subjectعملکرد.fa_IR
dc.subjectآموزش بهداشتfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش معلمان بر ارتقاء دانش، نگرش و عملکرد دانش آموزان در پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی:کاربرد مدلHBMfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ایلامfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ایلامfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue146
dc.citation.spage26
dc.citation.epage35


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد