نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدستگیر, ساراfa_IR
dc.contributor.authorکریمی, جوادfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:11:23Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:11:24Z
dc.date.available1399-08-23T09:11:23Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:11:24Z
dc.date.issued2019-09-01en_US
dc.date.issued1398-06-10fa_IR
dc.identifier.citationدستگیر, سارا, کریمی, جواد. (1398). رابطه‌ی بین هم آمیزی شناختی تصویربدن، انعطاف‌ناپذیری روان‌شناختی تصویر بدن، معنا در زندگی و ذهن آگاهی با اختلال بدشکلی بدن در دانش‌آموزان دختر. مجله علوم پزشکی رازی, 26(6), 1-12.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-5622-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595471
dc.description.abstractزمینه و هدف: اختلال بدشکلی بدن، یکی از اختلالات شایع دوران نوجوانی می‌باشد که به صورت اشتغال ذهنی با نقص تخیلی یا تحریف مبالغه‌آمیز یک عیب خفیف و جزئی در ظاهر جسمانی تعریف می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هم آمیزی شناختی تصویربدن، انعطاف‌ناپذیری روان‌شناختی تصویر بدن، معنا در زندگی و ذهن آگاهی با اختلال بدشکلی بدن در بین دختران دبیرستانی شهر خرم‌آباد بود. روش کار: این پژوهش از نوع همبستگی بود و جامعه آماری این تحقیق کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در سال تحصیلی 96-1395 در شهر خرم‌آباد بود که از بین آنان تعداد 364 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌اوری اطلاعات شامل: مقیاس اصلاح شده اختلال وسواس فکری-عملی ییل-بروان برای اختلال بدشکلی بدن، پرسش‌نامه هم‌آمیزی شناختی-تصویر بدن(CFQ-BI)، پرسشنامه انعطاف‌ناپذیری روان‌شناختی تصویر بدن(BIPIS)، مقیاس زندگی ارزش‌محو (ELS) و پرسشنامه پرسشنامه ذهن آگاهی (MAAS) بود. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از نرم افزار 22SPSS  و آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغییری به روش گام به گام استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین هم آمیزی شناختی تصویربدن، انعطاف‌ناپذیری روان‌شناختی تصویر بدن، معنا در زندگی و ذهن آگاهی با اختلال بدشکلی بدن رابطه معنادار آماری وجود داشت (05/0p< ). همچنین یافته‌ها نشان داد که متغیرهای هم‌آمیزی شناختی تصویر بدن، انعطاف‌ناپذیری روان‌شناختی تصویر بدن، معنا در زندگی و ذهن آگاهی نقش معنی‌داری در پیش‌بینی اختلال بدشکلی بدن دانش‌آموزان دختر داشت، این چهار متغییر 7/85 درصد از تغییرات اختلال بدشکلی بدن را پیش‌بینی کرد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش هم آمیزی شناختی تصویربدن، انعطاف‌ناپذیری روان‌شناختی تصویر بدن، معنا در زندگی و ذهن آگاهی توان پیش‌بینی اختلال بدشکلی بدن را دارا هستند و در درمان اختلال بدشکی بدن باید مورد توجه قرار گیرند.  fa_IR
dc.format.extent757
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاختلال بدشکلی بدنfa_IR
dc.subjectانعطاف‌ناپذیری روان‌شناختی تصویر بدنfa_IR
dc.subjectذهن آگاهیfa_IR
dc.subjectمعنا در زندگیfa_IR
dc.subjectهم‌آمیزی شناختی تصویر بدنfa_IR
dc.subjectروان‌پزشکیfa_IR
dc.titleرابطه‌ی بین هم آمیزی شناختی تصویربدن، انعطاف‌ناپذیری روان‌شناختی تصویر بدن، معنا در زندگی و ذهن آگاهی با اختلال بدشکلی بدن در دانش‌آموزان دخترfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه ملایر، ملایر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه ملایر، ملایر، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue6
dc.citation.spage1
dc.citation.epage12


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد