| dc.contributor.author | دستگیر, سارا | fa_IR |
| dc.contributor.author | کریمی, جواد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T09:11:23Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T09:11:24Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T09:11:23Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T09:11:24Z | |
| dc.date.issued | 2019-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | دستگیر, سارا, کریمی, جواد. (1398). رابطهی بین هم آمیزی شناختی تصویربدن، انعطافناپذیری روانشناختی تصویر بدن، معنا در زندگی و ذهن آگاهی با اختلال بدشکلی بدن در دانشآموزان دختر. مجله علوم پزشکی رازی, 26(6), 1-12. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5622-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595471 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: اختلال بدشکلی بدن، یکی از اختلالات شایع دوران نوجوانی میباشد که به صورت اشتغال ذهنی با نقص تخیلی یا تحریف مبالغهآمیز یک عیب خفیف و جزئی در ظاهر جسمانی تعریف میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هم آمیزی شناختی تصویربدن، انعطافناپذیری روانشناختی تصویر بدن، معنا در زندگی و ذهن آگاهی با اختلال بدشکلی بدن در بین دختران دبیرستانی شهر خرمآباد بود.
روش کار: این پژوهش از نوع همبستگی بود و جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم در سال تحصیلی 96-1395 در شهر خرمآباد بود که از بین آنان تعداد 364 نفر به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعاوری اطلاعات شامل: مقیاس اصلاح شده اختلال وسواس فکری-عملی ییل-بروان برای اختلال بدشکلی بدن، پرسشنامه همآمیزی شناختی-تصویر بدن(CFQ-BI)، پرسشنامه انعطافناپذیری روانشناختی تصویر بدن(BIPIS)، مقیاس زندگی ارزشمحو (ELS) و پرسشنامه پرسشنامه ذهن آگاهی (MAAS) بود. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار 22SPSS و آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغییری به روش گام به گام استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین هم آمیزی شناختی تصویربدن، انعطافناپذیری روانشناختی تصویر بدن، معنا در زندگی و ذهن آگاهی با اختلال بدشکلی بدن رابطه معنادار آماری وجود داشت (05/0p< ). همچنین یافتهها نشان داد که متغیرهای همآمیزی شناختی تصویر بدن، انعطافناپذیری روانشناختی تصویر بدن، معنا در زندگی و ذهن آگاهی نقش معنیداری در پیشبینی اختلال بدشکلی بدن دانشآموزان دختر داشت، این چهار متغییر 7/85 درصد از تغییرات اختلال بدشکلی بدن را پیشبینی کرد.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش هم آمیزی شناختی تصویربدن، انعطافناپذیری روانشناختی تصویر بدن، معنا در زندگی و ذهن آگاهی توان پیشبینی اختلال بدشکلی بدن را دارا هستند و در درمان اختلال بدشکی بدن باید مورد توجه قرار گیرند.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 757 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | اختلال بدشکلی بدن | fa_IR |
| dc.subject | انعطافناپذیری روانشناختی تصویر بدن | fa_IR |
| dc.subject | ذهن آگاهی | fa_IR |
| dc.subject | معنا در زندگی | fa_IR |
| dc.subject | همآمیزی شناختی تصویر بدن | fa_IR |
| dc.subject | روانپزشکی | fa_IR |
| dc.title | رابطهی بین هم آمیزی شناختی تصویربدن، انعطافناپذیری روانشناختی تصویر بدن، معنا در زندگی و ذهن آگاهی با اختلال بدشکلی بدن در دانشآموزان دختر | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه ملایر، ملایر، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه ملایر، ملایر، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 26 | |
| dc.citation.issue | 6 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 12 | |