نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقریشی, مستوره ساداتfa_IR
dc.contributor.authorابوصالحی, آیداfa_IR
dc.contributor.authorپیمان, نوشینfa_IR
dc.contributor.authorطهرانی, هادیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:10:07Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:10:07Z
dc.date.available1399-08-23T09:10:07Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:10:07Z
dc.date.issued2018-09-01en_US
dc.date.issued1397-06-10fa_IR
dc.identifier.citationقریشی, مستوره سادات, ابوصالحی, آیدا, پیمان, نوشین, طهرانی, هادی. (1397). بررسی تاثیر مداخله ی آموزشی پیشگیرانه بر ارتقای دریافت مکمل های آهن در دانش آموزان دختر دبیرستانی: کاربردی از مدل اعتقاد بهداشتی. مجله علوم پزشکی رازی, 25(171), 31-42.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-4971-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595366
dc.description.abstractزمینه و هدف: دختران نوجوان به علت افزایش نیاز به ریز و درشت مغزی‌ها در دوران بلوغ و نیز دوره‌های قاعدگی یکی از گروه‌های پر خطر افزایش شیوع کم خونی فقر آهن محسوب می‌شوند و از آنجائی که در بسیاری از جوامع میزان آهن جذب شده از مواد غذایی برای تامین نیاز افراد کافی نیست بنابراین مصرف مکمل آهن جزئی ضروری برای کنترل کم خونی فقر آهن به شمار می‌رود. به همین منظور این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله‌ی آموزشی پیشگیرانه بر ارتقای دریافت مکمل‌های آهن در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی انجام گردید. روش کار: در مطالعه ی نیمه تجربی حاضر،140 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر مشهد (گروه آزمون و کنترل هر یک 70 نفر) شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های اطلاعات جمعیت شناختی، سؤالات آگاهی و سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی در زمینه‌ی مصرف مکمل آهن بود. پس از انجام پیش آزمون، مداخله‌ی آموزشی برای گروه آزمون اجرا شد و پس آزمون در دو بازه ی بلافاصله و 3 ماه پس از آن انجام گرفت. داده‌ها با استفاده از آمارهای توصیفی و آزمون‌های آنالیز واریانس داده‌های تکراری و تی مستقل در نرم‌افزار SPSS v19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: قبل از مداخله دو گروه از نظر کلیه متغیرها و سازه ها تفاوت معناداری نداشتند (05/0p>). پس از مداخله بین دو گروه از نظر متغیرهای آگاهی (01/0=p)، منافع (03/0=p) و موانع درک شده (002/0=p)، خودکارآمدی (01/0=p) و رفتار مصرف مکمل آهن (005/0=p) اختلاف آماری معناداری مشاهده شد. نتیجه‌گیری: مداخله ی آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی می‌تواند در ارتقای آگاهی و ادراکات شناختی رفتاری دختران نوجوان موثر باشد.fa_IR
dc.format.extent503
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectمدل اعتقاد بهداشتیfa_IR
dc.subjectمداخله آموزشیfa_IR
dc.subjectمصرف مکمل آهنfa_IR
dc.subjectنوجوانانfa_IR
dc.subjectدخترfa_IR
dc.subjectآموزش بهداشتfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر مداخله ی آموزشی پیشگیرانه بر ارتقای دریافت مکمل های آهن در دانش آموزان دختر دبیرستانی: کاربردی از مدل اعتقاد بهداشتیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.fa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue171
dc.citation.spage31
dc.citation.epage42


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد