• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 12, شماره 48
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 12, شماره 48
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه مقاومت و کمپلیانس دینامیک راه هوایی بین لوله تراشه کافدار و لوله لارنژیال در بیهوشی داخل وریدی کامل(TIVA) Comparing Air Way Resistance and Dynamic Compliance of Tracheal Tube and Laryngeal Tube in TIVA

    (ندگان)پدیدآور
    محقق, محمودرضامیرانی, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    142کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
        زمینه و هدف: هدف از انجام این مطالعه مقایسه مقاومت و کمپلیانس دینامیک راه هوایی بین لوله تراشه کافدار و لوله لارنژیال، در بیهوشی داخل وریدی کامل می‌باشد. امروزه‌ کاهش‌ مقاومت‌ راه‌ هوایی‌ و بهبود کمپلیانس‌ دینامیک‌ (به‌ معنای‌ پذیرش‌ ریه‌های‌ بیمار در مقابل‌ ورود هوا با فشار مثبت‌) حین‌ تهویه‌ مکانیکی،‌ خواه‌ در بخش‌ مراقبت‌های‌ ویژه‌ و خواه‌ در حین‌ بیهوشی‌ عمومی‌ و به‌ خصوص‌ در بیمارانی‌ که‌ دچار مشکلات‌ ریوی‌ هستند، یک‌ هدف‌ مطلوب‌ جهت‌ کنترل‌ وضعیت‌ همودینامیک‌ و جلوگیری‌ از باروترومای‌ ریوی‌ بیمار می‌باشد. از طرفی‌ کنترل‌ راه‌ هوایی‌ حین‌ عملیات‌ احیا قلبی‌ ریوی‌ و یا برقراری‌ راه‌ هوایی‌ در بیماران‌ بستری‌ در بخش‌ مراقبت‌های‌ ویژه‌ و نهایتاً بیماران‌ حین‌ بیهوشی‌ که‌ نیاز به‌ لوله‌ گذاری‌ تراشه‌ دارند، خود مستلزم‌ پذیرش‌ صدمات‌ ناشی‌ از لارنگوسکوپی‌ است و در عین‌ حال‌ نیاز به‌ پرسنل‌ ورزیده‌ و تعلیم‌دیده‌ دارد. هدف‌ از این‌ مطالعه‌ استفاده‌ از روشی‌ است که‌ نیازمند‌ پرسنل‌ ورزیده‌ و لارنگوسکوپی‌ نباشد و از طرف‌ دیگر مقاومت‌ راه‌ هوایی‌ و کمپلیانس‌ دینامیکی‌ نزدیک‌ به‌ روش‌ استاندارد موجود که‌ همان‌ لوله‌ تراشه‌ کافدار می‌باشد، داشته‌ باشد. روش بررسی: مطالعه‌ انجام شده از نوع کـارآزمایی‌ بالینی(Clinical trial) بود و تـعداد 34 بیمار (22 مرد و 12 زن‌) با میانگین‌ سنی‌ 4/12 ± 1/33 سال‌ که‌ حداقل‌ سن‌ 16 سال‌ و حداکثر سن‌ 53 سال‌ داشتند تحت بررسی قرار گرفتند. این‌ بیماران‌ جزو ASA کلاس‌ I یا II بوده‌ و‌ کاندید عمل‌ جراحی‌ ارتوپدی‌ بودند (عمل‌ ارتوپدی‌ از جهت‌ به‌ حداقل‌ رسانیدن‌ ریسک‌ آسپیراسیون‌ انتخاب‌ شده‌ بود). برای‌ انتخاب‌ این‌ بیماران‌ نیز از روش‌ تصادفی‌ ساده‌ استفاده‌ شد. بیماران‌ با روش‌ (TIVA=Total Intravenus Anesthesia) (به‌ این معنا که‌ تمام‌ داروهای‌ مورد استفاده‌ در بیهوشی‌ به‌ صورت‌ وریدی‌ استفاده‌ شده‌ است‌) بیهوش‌ شده‌ و برای‌ این‌ کار از پروپوفل‌ به‌ عنوان‌ داروی‌ بیهوشی‌ و فتنانیل‌ به‌ عنوان‌ داروی‌ ضد درد و پاولن(Pancrunium) برای‌ شل‌ کردن‌ بیمار استفاده‌ شد‌. ضمناً پاولن‌ به‌ این‌ دلیل‌ که‌ حداقل‌ آزادسازی‌ هیستامین‌ را دارد و لذا روی‌ مقاومت‌ راه‌ هوایی‌ بی‌تأثیر می‌باشد، استفاده شد. جهت‌ اندازه‌گیری‌ مقاومت‌ راه‌ هوایی‌ و کمپلیانس‌ دینامیک، دستگاه‌ NICOM به کار رفت که‌ اندکس‌های‌ مورد مطالعه‌ را بر اساس‌ 2CO موجود در هوای‌ بازدمی‌ اندازه‌ می‌گیرد. یافته‌ها: نتایج به دست آمده به کمک آزمون آماری t سنجش شد. در نتایج به دست آمده مشاهده‌ شد تفاوت‌ معنی‌داری‌ )05/0
    کلید واژگان
    لوله تراشه کافدار
    لوله لارنژیال
    کمپلیانس دینامیک
    مقاومت راه هوایی
    بیهوشی

    شماره نشریه
    48
    تاریخ نشر
    2005-09-01
    1384-06-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-523-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595347

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب