نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسیدرضازاده, انسیهfa_IR
dc.contributor.authorوفا, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorکلاهدوز, فریباfa_IR
dc.contributor.authorکوشا, حمیدهfa_IR
dc.contributor.authorپورعلی, فتح اللهfa_IR
dc.contributor.authorمحمودپور, فریباfa_IR
dc.contributor.authorبخشیان, فریباfa_IR
dc.contributor.authorآل مولانا, محمد صالحfa_IR
dc.contributor.authorشانشین, محبوبهfa_IR
dc.contributor.authorواسطی, سعیدهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:08:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:08:50Z
dc.date.available1399-08-23T09:08:50Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:08:50Z
dc.date.issued2013-07-01en_US
dc.date.issued1392-04-10fa_IR
dc.identifier.citationسیدرضازاده, انسیه, وفا, محمدرضا, کلاهدوز, فریبا, کوشا, حمیده, پورعلی, فتح الله, محمودپور, فریبا, بخشیان, فریبا, آل مولانا, محمد صالح, شانشین, محبوبه, واسطی, سعیده. (1392). مقایسه اثربخشی طول دو دوره آموزش در مورد اصلاح الگوی مصرف روغن های خوراکی. مجله علوم پزشکی رازی, 20(109), 41-51.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-2658-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595261
dc.description.abstract زمینه و هدف: این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی دو دوره از آموزش های کوتاه مدت بر روی سطح دانش و رفتار الگوی مصرف روغن‌‌های خوراکی بخشی از اقشار جامعه انجام شد. روش کار: از زنان و برخی از مردان خانوار‌های تحت پوشش مراکز بهداشتی – درمانی شهر تبریز، 4 گروه جهت مطالعه مداخله ای آموزشی گروهی، به روش نمونه گیری تصادفی- خوشه ای انتخاب گردیدند. یک گروه 90 نفره در 3جلسه آموزشی (90=n) (گروه A) و گروه 86 نفری دیگر در 5 جلسه آموزشی (86=n) (گروه B) شرکت کردند. همچنین 90 زن به عنوان گروه کنترل ( گروه C) و 65 مرد از همسران گروه های تحت آموزش (گروه های A و B), به عنوان گروه کنترل دیگر ( گروه M) انتخاب گردیدند. با استفاده از پرسشنامه، سطح دانش و رفتار افراد مورد مطالعه قبل و 2 ماه بعد از مداخله آموزشی ارزیابی گردید. همچنین اثربخشی دو دوره آموزشی مورد مقایسه قرار گرفت. روش های آماری t-test ، Paired t-test و ANOVA مورد استفاده قرارگرفت. یافته ها: میانگین امتیازات سطح دانش گروه های مورد مطالعه تفاوت معنی داری نداشتند. میانگین نمرات سطح رفتار گروه ها کمتراز 50% امتیازات بود [گروه A : 5/16± 3/49، گروه B: 7/17 ± 3/44، گروه C: 5/13± 57/43 و گروه M: 66/18±51/50]. میانگین امتیازات سطح دانش و رفتار زنان گروه A و B بعد از آموزش، افزایش معنی داری را نسبت به قبل از اجرای آموزش نشان داد [به‌ترتیب: 6/23± 4/79 و 5/21± 20/83 (001/0>p)]. مقایسه میانگین اثربخشی آموزش بر سطح دانش و رفتار دو گروه A و B معنی دار نبود (به ترتیب: 27/0 =p و 09/0 =p) ولی اثربخشی آموزش بر سطح دانش و رفتار گروه های مورد مداخله نسبت به گروه کنترل زنان (گروه C) و مردان (گروه M) معنی دار بود (0001/0 =p). نتیجه‌گیری: سطح دانش زنان ورفتار زنان در مورد الگوی مصرف مناسب روغن ها خوراکی قبل از مداخله آموزشی در حد مطلوب نبود. آموزش های کوتاه مدت بر سطح دانش و رفتار زنان اثربخش بود. fa_IR
dc.format.extent362
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectدانشfa_IR
dc.subjectرفتارfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectاثربخشیfa_IR
dc.subjectروغن های خوراکیfa_IR
dc.subjectعلوم تغذیهfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی طول دو دوره آموزش در مورد اصلاح الگوی مصرف روغن های خوراکیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تبریزfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue109
dc.citation.spage41
dc.citation.epage51


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد