نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکریمی, زینبfa_IR
dc.contributor.authorطل, آذرfa_IR
dc.contributor.authorمجلسی, فرشتهfa_IR
dc.contributor.authorصحاف, ربابfa_IR
dc.contributor.authorرحیمی فروشانی, عباسfa_IR
dc.contributor.authorکیا, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:08:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:08:31Z
dc.date.available1399-08-23T09:08:28Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:08:31Z
dc.date.issued2015-10-01en_US
dc.date.issued1394-07-09fa_IR
dc.identifier.citationکریمی, زینب, طل, آذر, مجلسی, فرشته, صحاف, رباب, رحیمی فروشانی, عباس, کیا, فاطمه. (1394). بررسی تاثیر مداخله آموزشی در زمینه فعالیت فیزیکی بر ارتقاء کیفیت زندگی مردان سالمند شهرقم. مجله علوم پزشکی رازی, 22(136), 119-126.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-4004-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595237
dc.description.abstractاین مرحله تکاملی می تواند هزینه های زیادی را بر دولت ها وارد نموده و ناتوانی های زیادی را موجب گردد که شدیداً بر کیفیت زندگی سالمندان تاثیرگذار است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان مرد شهر قم  در سال 1393-1392می باشد. روش کار: مطالعه کارآزمایی بالینی حاضر با حجم نمونه 140نفر که به روش تصادفی از میان جمعیت بازنشستگان شهر قم انتخاب شدند  و از طریق تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند ، اجرا شد. مقیاس مورد استفاده در این مطالعه پرسشنامه ی کیفیت زندگی سالمندان سازمان بهداشت جهانی می باشد که به صورت چهره به چهره توسط پرسشگران تکمیل شد.جهت تحلیل نتایج از آمار توصیفی و آزمون کای –دو و آنالیز واریانس با داده های تکراری استفاده گردید. سطح معنی داری در این مطالعه 05/0P< در نظر گرفته شد. یافته ها: بر اساس یافته ها میانگین نمره کیفیت زندگی در گروه کنترل که هیچ نوع آموزشی دریافت نکرده بودند، 3/0±67/3 بود که این میزان به  31/0±66/3 تغییر یافت ، در گروه مداخله میانگین نمره کل کیفیت زندگی قبل از آموزش31/0±75/3بود که پس از مداخله این میزان به 32/0±96/3 تغییر یافت که نشان دهنده افزایش نمره کیفیت زندگی در گروه مداخله می باشد.تغییرات میانگین نمره کیفیت زندگی در گروه مداخله  در این مطالعه معنی دار بود (001/0>p). نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از مطالعه انجام مداخله آموزشی برمبنای فعالیت فیزیکی بر ارتقا کیفیت زندگی سالمندان موثر است. می توان با استفاده از ارزیابی کیفیت زندگی به شناخت ابعاد مختلف مسائل و چالش های سالمندان دست یافت تا بر اساس یافته های آن و با سیاست گذاری های، مراقبت های بهداشتی،بسترسازی فرهنگی و بهبود وضعیت اقتصادی جهت ارتقاء سطح کیفیت زندگی سالمندان گام های موثری برداشت.fa_IR
dc.format.extent660
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectسالمندانfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectفعالیت فیزیکیfa_IR
dc.subjectبهداشت عمومیfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر مداخله آموزشی در زمینه فعالیت فیزیکی بر ارتقاء کیفیت زندگی مردان سالمند شهرقمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue136
dc.citation.spage119
dc.citation.epage126


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد