بررسی تأثیر دورهی کارورزی بخش اورژانس بر عملکرد بالینی کارورزان پزشکی با آزمون DOPS
(ندگان)پدیدآور
کوهپایه زاده, جلیلحافظی مقدم, پیماندانش, حسینایمانی زاده, زهرادریازاده, سعیدهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: ارزشیابی مهارت های بالینی، کارهای روزمره ی یک پزشک در محیط کار را بررسی می کند. برای ارزیابی رویه های بالینی، از مشاهده مستقیم مهارتهای رویهای (Procedural) یا آزمون داپس (DOPS: Direct Observation of Procedural Skills) استفاده می شود. هدف از این بررسی، تعیین تأثیر دوره ی کارورزی بخش اورژانس بر عملکرد بالینی کارورزان پزشکی و عوامل موثر بر آن با استفاده از این آزمون بود.
روش بررسی: این مطالعه به صورت نیمه تجربی بود و از تمام کارورزان بخش اورژانس، دو بار در ابتدا و انتهای دوره، آزمون داپس گرفته شد و ارزیاب با توجه به چک لیست به عملکرد کارورزان نمره می داد. نمرات آزمون ها با استفاده از آزمون Wilcoxon با یکدیگر مقایسه شد.
یافتهها: در مجموع 76 شرکت کننده توانستند آزمون های اول و دوم را به انجام برسانند. میانگین نمرات آزمون داپس از 4/12 با انحراف معیار 59/1 به 6/13 با انحراف معیار 28/1 رسید و 25/1 نمره افزایش یافت (00/0p=).
نتیجهگیری: آزمون داپس نشان داد که عملکرد بالینی کارورزان طی گذراندن یک ماه دورهی اورژانس به طور معنیداری افزایش یافته است، بنابراین بررسی متغیرهای موثر در ارتقای شایستگیهای بالینی پزشکان آینده بسیار مفید به نظر می رسد.
کلید واژگان
آزمون داپسارزشیابی
عملکرد بالینی
اورژانس
کارورزان پزشکی
نوزادان
شماره نشریه
136تاریخ نشر
2015-10-011394-07-09
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشیار، متخصص پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی و گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایراناستادیار، متخصص طب اورژانس، گروه طب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
دستیار طب کار، گروه طب کار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
دستیار طب کار، گروه طب کار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
: دانشجوی دکترای تخصصی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




