نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپورمتعبد, علیfa_IR
dc.contributor.authorمحرابی‌نسب, انتظارfa_IR
dc.contributor.authorثریا, فائزهfa_IR
dc.contributor.authorمرادی, سحرfa_IR
dc.contributor.authorحقیقی‌زاد, هایدهfa_IR
dc.contributor.authorطهماسیان, مسعودfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:07:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:07:33Z
dc.date.available1399-08-23T09:07:33Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:07:33Z
dc.date.issued2008-06-01en_US
dc.date.issued1387-03-12fa_IR
dc.identifier.citationپورمتعبد, علی, محرابی‌نسب, انتظار, ثریا, فائزه, مرادی, سحر, حقیقی‌زاد, هایده, طهماسیان, مسعود. (1387). اثر وابستگی به مرفین بر یادگیری و حافظه فضایی موش صحرایی نر. مجله علوم پزشکی رازی, 15, 81-90.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-899-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595164
dc.description.abstract    زمینه و هدف: اعتیاد به اپیوئیدها، پدیده ای با دلایل و عواقب پیچیده فیزیولوژیکی و اجتماعی است. مکنیسم‌های دقیق ایجاد وابستگی و عود آن نامشخص است. در سالهای اخیر از بین چندین مکانیسم احتمالی، نقش یادگیری و حافظه در وابستگی به اپیوئیدها و عود آن مورد توجه خاص قرار گرفته است. لذا، در مطالعه حاضر اثر وابستگی به مرفین، ناشی از تزریق مکرر زیر جلدی آن، بر فرآیندهای فوق الذکر بررسی شد. روش بررسی: در این مطالعه تجربی، حیوانات مرفین سولفات(mg/Kg, s.c. 10)(در گروه‌های وابسته و حذف مرفین) یا نرمال سالین(در گروه شاهد) دو بار در روز(8 صبح و 8 شب) به مدت 15 روز متوالی دریافت نمودند. حیوانات گروه‌های شاهد و وابسته از روز 11 الی 15 و گروه حذف مرفین از روز 16 الی 20 تحت آزمایش قرار گرفتند. مطالعه حیوانات، جهت بررسی فرآیند یادگیری فضایی در ماز آبی موریس، به مدت 4 روز(هر روز چهار تجربه) انجام می‌شد. در خلال این چهار روز، موقعیت سکوی پنهان ثابت باقی می‌ماند. در روز پنجم جهت بررسی فرآیند حافظه فضایی, سکو از آب خارج شده و آزمایش‌ها انجام می‌شد. شاخص‌های یادگیری و حافظه فضایی ثبت شده و به روش آنالیز واریانس(ANOVA) بررسی شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مدت زمان و فاصله طی شده برای یافتن سکوی پنهان و میانگین سرعت شنای حیوانات(در روزهای آموزش) و همچنین درصد زمان و درصد مسافت طی شده در ربع دایره هدف در مرحله probe trial، تفاوت معنی‌داری بین گروه‌های مورد مطالعه ندارد. نتیجه‌گیری: این نتایج نشان می دهد که وابستگی به مرفین، ایجاد شده به روش حاضر، هیچگونه اثر معنی داری بر فرآیند یادگیری و حافظه فضایی ندارد که ممکن است ناشی از ایجاد تحمل نسبی به مرفین در حیوانات مورد مطالعه باشد.fa_IR
dc.format.extent270
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subject1 – وابستگی به مرفین 2 – ماز آبی موریس 3 – یادگیری و حافظه فضایی 4 – موش صحراییfa_IR
dc.subjectفیزیولوژیfa_IR
dc.titleاثر وابستگی به مرفین بر یادگیری و حافظه فضایی موش صحرایی نرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.spage81
dc.citation.epage90


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد