بررسی تأثیر کارگاه آموزشی مهارتهای تدریس بر کیفیت تدریس دستیاران
(ندگان)پدیدآور
سلطانی عربشاهی, سیدکامرانعجمی, آزیتاسیابانی, ثریانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعات نشان میدهند که در چرخه آموزش بالینی، دستیاران نقش عمدهای در آموزش کارآموزان و کارورزان دارند. هم چنین به دلیل حضور بیشتر در مراکز آموزشی ـ درمانی اغلب موارد رهبران تیم آموزشی در بخشهای بالینی میباشند بنابراین برخورداری از آمادگی رسمی برای کسب مهارتهای تدریس، آشنایی با روشهای نوین تدریس و چگونگی افزایش اثربخشی آموزشی، تهیه اهداف آموزشی و مارپیچ آموزشی از ضروریات برنامههای دستیاری محسوب میشوند. هدف از این پژوهش بررسی میزان تأثیر آموزش مهارتهای تدریس بر نقش آموزشی دستیاران داخلی وکودکان در دانشگاه علوم پزشکی ایران و کرمانشاه بود تا بدین ترتیب بتوان برنامههای آموزشی در جهت تقویت مهارتهای تدریس دستیاران را تدوین کرد. روش مطالعه از نوع نیمه تجربی بود و برای پاسخدهی کارورزان، پرسشنامهای خود ایفا حاوی سؤالاتی در مورد 7 محور کلی مهارتهای تدریس براساس مقیاس لیکرت طراحی شد. مطالعه آزمایشی انجام شده روایی صوری در حد مطلوب داشت و روایی محتوایی و ضریب پایایی(آلفای کرونباخ 45% و 015/0=p) نیز تعیین شد سپس مطالعه اصلی روی کارورزان بخشهای داخلی و کودکان در مراکز آموزشی وابسته به دانشگاه ایران و کرمانشاه صوت گرفت و پس از جمعآوری پرسشنامه تکمیلی، کارگاه آموزشی 1 روزه برای دستیاران انتخابی در این 2 بخش بالینی برگزار گردید و 3-2 ماه بعد از برگزاری کارگاه، به طور مجدد پرسشنامه ذکر شده میان کارورزان توزیع و پس از تکمیل جمعآوری شد. در مرحله اول در دانشگاه علوم پزشکی ایران 164 کارورز و در دانشگاه کرمانشاه 67 کارورز که دارای شرایط لازم بودند پرسشنامه مربوطه را تکمیل نمودند سپس 37 دستیار داخلی و کودکان(سال دوم و سوم) در دانشگاه ایران و 16 دستیار داخلی و کودکان(سال دوم و سوم) در دانشگاه کرمانشاه که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، در کارگاه آموزشی مهارتهای تدریس بالینی به طور جداگانه شرکت کردند و در مرحله دوم 56 کارورز از دانشگاه ایران و 44 کارورز از دانشگاه کرمانشاه به طور مجدد پرسشنامه را تکمیل نمودند. محور اصلی نتایج پیرامون 7 محور کلی مهارتهای آموزش، مهارتهای ارتباطی، ایفای نقش، ارائه بازخورد، روابط با دانشجو، ارزیابی و خصوصیات حرفهای بود که در هر مورد مقایسه نتایج حاصل از 2 دانشگاه قبل و بعد از برگزاری کارگاه آموزشی صورت گرفت. در مقایسه 2 دانشگاه با استفاده از آزمون مجذور کای، مشاهده شد که با برگزاری کارگاه آموزشی، میانگین امتیازات مهارتهای ذکر شده در 7 محور عمده، در 2 دانشگاه افزایش یافته است که این تفاوت معنیدار بود(001/0=Pvalue). هم چنین این تفاوت در هر یک از 7 محور در دانشگاه ایران نیز معنیدار بود(بدین معنا که با برگزاری کارگاه آموزشی، میانگین امتیازات مهارتهای فوق در دانشگاه ایران افزایش یافته بود). در دانشگاه کرمانشاه در 5 محور کلی این تفاوت معنیدار به دست آمد اما در 2 محور ارائه بازخورد و خصوصیات حرفهای معنیدار نبود. با توجه به نتایج به دست آمده در رابطه با رشد فزاینده رتبهای که کارورزان در مورد مهارتهای تدریس دستیاران سال دوم و سوم بالینی در هر دو دانشگاه ذکر کرده بودند، به نظر میرسد برگزاری دورههای آموزشی و تربیتی برای دستیاران گروههای مختلف بالینی به منظور آشنایی و تقویت مهارتهای تدریس بالینی در طول دوره دستیاری باید در دانشکدههای پزشکی مورد توجه بیشتری قرار گیرد و بهتر است براساس سنجش نیازهای موجود، برنامههای آموزشی مهارتهای تدریس برای دستیاران از ابتدای ورود به دوره دستیاری در نظر گرفته شوند.
کلید واژگان
1 – مهارتهای تدریس2 – تدریس بالینی
3 – دستیار
4 – بخش بالینی
پزشکی اجتماعی
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2004-06-011383-03-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانشاپا
2228-70432228-7051




