نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقاسم پور, عبدالهfa_IR
dc.contributor.authorرمضانی, ولی الهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:04:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:04:41Z
dc.date.available1399-08-23T09:04:40Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:04:41Z
dc.date.issued2015-11-01en_US
dc.date.issued1394-08-10fa_IR
dc.identifier.citationقاسم پور, عبداله, رمضانی, ولی اله. (1394). مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تکانشگری در نوجوانان مبتلا به نارسایی توجه/بیش فعالی و بهنجار. مجله علوم پزشکی رازی, 22(137), 9-18.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-4070-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/594927
dc.description.abstractزمینه و هدف: راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تکانشگری از عوامل تأثیرگذار در اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی هستند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه راهبردهای انطباقی و غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان و تکانشگری و ابعاد آن؛ حرکتی، شناختی و بی برنامگی در نوجوانان پسر مبتلا به نارسایی توجه/بیش فعالی و بهنجار بود. روش کار: روش پژوهش از نوع پس رویدادی (علی- مقایسه­ای) و جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهرستان آمل بودند. نمونه پژوهش شامل 40 نفر (20 نفر مبتلا به نارسایی توجه/بیش فعالی و 20 نفر بهنجار) بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان Achenbach (YSR)، پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان Garnefski & Kraaij  ، تکانشگری Barrat و مصاحبه بالینی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، آزمون t برای دو گروه مستقل و تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. یافته‌ها: میانگین سنی نوجوانان مبتلا به نارسایی توجه/بیش فعالی 60/0 ± 05/15 و بهنجار 71/0±10/15 سال بود. نتایج نشان داد که میانگین نمرات راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان (بیش فعال: 65/17±95/4، عادی: 35/14±45/4)، نمره کلی تکانشگری (بیش فعال: 20/69±04/11، عادی: 80/56±10/8)، تکانشگری حرکتی (بیش فعال: 65/22±22/4، عادی: 15/18±97/3)، تکانشگری شناختی (بیش فعال: 15/21±43/3، عادی: 05/18±30/2) و بی برنامگی (بیش فعال:40/25±90/6، عادی: 05/21±85/4) در نوجوانان مبتلا به نارسایی توجه/بیش فعالی به طور معناداری (05/0>P) بیشتر از نوجوانان عادی است، همچنین بین نمرات دو گروه در راهبردهای انطباقی تنطیم شناختی هیجان (بیش فعال: 40/24±42/7، عادی: 90/24±78/4) تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0<P). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که نوجوانان مبتلا به نارسایی توجه/بیش فعالی در مقایسه با نوجوانان عادی بیشتر از راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان و تکانشگری استفاده می کنند.fa_IR
dc.format.extent668
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectنارسایی توجه/بیش فعالیfa_IR
dc.subjectراهبردهای تنظیم شناختی هیجانfa_IR
dc.subjectتکانشگری.fa_IR
dc.subjectنوزادانfa_IR
dc.titleمقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تکانشگری در نوجوانان مبتلا به نارسایی توجه/بیش فعالی و بهنجارfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentسازمان بهزیستی آملfa_IR
dc.contributor.departmentاداره آموزش و پرورش آملfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue137
dc.citation.spage9
dc.citation.epage18


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد