نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقدم پور, عزت الهfa_IR
dc.contributor.authorمرادی زاده, سیروسfa_IR
dc.contributor.authorشاه کرمی, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:03:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:03:59Z
dc.date.available1399-08-23T09:03:59Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:03:59Z
dc.date.issued2019-07-01en_US
dc.date.issued1398-04-10fa_IR
dc.identifier.citationقدم پور, عزت اله, مرادی زاده, سیروس, شاه کرمی, محمد. (1398). بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب مرگ سالمندان مرکز صدیق شهر خرم آباد. مجله علوم پزشکی رازی, 26(4), 44-53.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-5501-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/594871
dc.description.abstractstrongspan style=color:#0070C0;span style=font-family:b mitra;span style=font-size:10.0pt;زمینه و هدف: /span/span/span/strongspan style=color:black;span style=font-family:b mitra;span style=font-size:10.0pt;سالمندی را در حیات انسانی می‌توان فرایندی دانست که با فرسایش تدریجی سازوکارهای فیزیولوژیکی و ناتوانی در احیای توانمندی ارگان‌های حیاتی آغاز می‌شود و با پایان زندگی خاتمه می‌یابد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب مرگ سالمندان مرکز صدیق شهرخرم آباد انجام شد. /span/span/spanbr strongspan style=color:#0070C0;span style=font-family:b mitra;span style=font-size:10.0pt;روش کار:/span/span/span/strong span style=color:black;span style=font-family:b mitra;span style=font-size:10.0pt;این طرح پژوهشی نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون /span/span/spanspan style=color:black;span style=font-family:times new roman,serif;span style=font-size:10.0pt;- /span/span/spanspan style=color:black;span style=font-family:b mitra;span style=font-size:10.0pt;پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری عبارت بودند از کلیه سالمندان مرکز صدیق شهر خرم آباد که به صورت شبانه روزی در مرکز نگهداری می شدند. بدین منظور تعداد 24 نفر از سالمندان مرکز به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (12 نفر) و گواه (12 نفر) تقسیم شدند. جهت سنجش متغیرها در پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه‌های اضطراب مرگ تمپلر و احساس تنهایی راسل استفاده شد. داده‌ها با روش آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکووا) تحلیل شدند. قبل از اجرای مداخله از آزمودنی‌های دو گروه پیش آزمون به عمل آمد سپس به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند. /span/span/spanbr strongspan style=color:#0070C0;span style=font-family:b mitra;span style=font-size:10.0pt;یافته‌ها:/span/span/span/strongspan style=color:black;span style=font-family:b mitra;span style=font-size:10.0pt; پس از کنترل اثر پیش آزمون در هر دو ، در پس آزمون تفاوت معنی‌داری بین گروه آزمایش و گواه به دست آمد که در سطح 05 /span/span/spanspan dir=LTRspan style=color:black;span style=font-family:times new roman,serif;span style=font-size:10.0pt;p/span/span/span/spanspan style=color:black;span style=font-family:b mitra;span style=font-size:10.0pt; معنی‌دار می‌باشند. درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی منجر به کاهش احساس تنهایی و اضطراب مرگ در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه شده بود./span/span/spanbr strongspan style=color:#0070C0;span style=font-family:b mitra;span style=font-size:10.0pt;nbsp;نتیجه‌گیری:/span/span/span/strongspan style=color:black;span style=font-family:b mitra;span style=font-size:10.0pt; نتایج تحقیق حاکی از تاثیر مثبت درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب مرگ سالمندان است، بنابراین با آموزش تکنیک‌های ذهن آگاهی می توان احساس تنهایی و اضطراب مرگ سالمندان را کاهش داد./span/span/spanfa_IR
dc.format.extent726
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectذهن آگاهیfa_IR
dc.subjectاحساس تنهاییfa_IR
dc.subjectاضطراب مرگfa_IR
dc.subjectسالمندانfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleبررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب مرگ سالمندان مرکز صدیق شهر خرم آبادfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه لرستان. خرم آباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه لرستانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue4
dc.citation.spage44
dc.citation.epage53


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد