• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 19, شماره 104
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 19, شماره 104
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی تأثیر برنامه آموزشی در قالب گروه های کوچک بر ارتقاء میزان آگاهی و سواد سلامت بیماران زن دیابتی نوع 2 مراجعه کننده به بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران

    (ندگان)پدیدآور
    طل, آذرپوررضا, ابوالقاسمرحیمی فروشانی, عباستوسلی, الهه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    322.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
     زمینه و هدف: سواد سلامت میزان ظرفیت هر فرد برای کسب، تفسیر و درک اطلاعات اولیه از خدمات سلامتی است که برای تصمیم‌گیری متناسب در این حوزه ضروری می باشد.افراد با سواد سلامت ناکافی با احتمال کمتری از برنامه مراقبتی پیشنهادی تبعیت می نمایند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی در قالب گروه های کوچک بر ارتقاء میزان آگاهی و سواد سلامت بیماران زن دیابتی نوع 2 طراحی و اجرا گردید. روش‌کار: این مطالعه از نوع شاهد دار تصادفی شده بود که روی 160 بیمار زن دیابتی نوع 2 که با روش تخصیص تصادفی بلوکی در دو گروه مداخله و مقایسه قرار گرفتند, انجام شد. ابزار مطالعه، پرسشنامه استاندارد کوتاه سواد سلامت (Test Of Functional Health Literacy in Adults= TOFHLA) و پرسشنامه خودساخته جهت سنجش آگاهی بیماران از دیابت بود. مداخله آموزشی طی 6 جلسه 45-60 دقیقه ای در قالب گروه های کوچک 5-12 نفر برای گروه مداخله انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS16 و آزمون های آماری تی مستقل (Independent t- test) ، کروسکال والیس (Kruskal-Wallis) و تحلیل کوواریانس (Co-Variation) و کای اسکویر (Chi-square) استفاده شد. یافته­ها: دو گروه از نظر متغیرهای فردی با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتند (073/0 =p). قبل از مداخله تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر آگاهی و سواد سلامت مشاهده نشد، اما بعد از مداخله، تفاوت معناداری بین آگاهی (001/0> p) و سواد سلامت (001/0>p) در دو گروه مشاهده گردید که این تاثیر در گروه مداخله موثر تر بود. نتیجه­گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش در گروه مداخله با استراتژی گروه های کوچک دارای اثر بخشی در مقایسه با آموزش های رایج دیابت  می باشد. 
    کلید واژگان
    آموزش
    آگاهی
    سواد سلامت
    دیابت نوع 2.
    پرستاری و بهداشت جامعه

    شماره نشریه
    104
    تاریخ نشر
    2013-02-01
    1391-11-13
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی تهران
    دانشگاه علوم پزشکی تهران
    دانشگاه علوم پزشکی تهران
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-2384-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/594863

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب