بررسی ارتباط بین مولفه های هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
جعفری, مهدیاحمدزاده, فروغنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: امروزه هوش هیجانی به عنوان یک موضوع جدید در حوزه روان شناسی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، مبین نقش هوش هیجانی و مولفه های آن در جنبه های مختلف زندگی فرد همچون پیشرفت تحصیلی، ازدواج ، شغل و روابط اجتماعی می باشد. زندگی تحصیلی، یکی از مهمترین ابعاد زندگی اشخاص است که بر سایر ابعاد زندگی تاثیر فراوان دارد. در این بین یکی از مسائل و مشکلات اساسی زندگی تحصیلی افراد و نظام آموزشی هر کشور، مساله ی افت تحصیلی و پایین بودن سطح عملکرد تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان آن کشور است.
روش کار: پژوهش حاضر که با یک مطالعه توصیفی – مقطعی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 126 دانشجوی دختر و 95 دانشجوی پسر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودند که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسش نامه بار- ان بود. این پرسش نامه استاندارد در ایران اعتبار سنجی شده و در مطالعات مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. از معدل کل دانشجویان نیز به منظور اندازه گیری پیشرفت (عملکرد) تحصیلی استفاده شده است و همچنین برای تجزیه تحلیل داده ها از روش ها و آزمون های آماری ضریب همبستگی دو دامنه پیرسون، تحلیل رگرسیون چند متغیره گام به گام، آزمون تی مستقل وکای دو استفاده شده است. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که میانگین سنی افراد شرکت کننده در مطالعه 2.42 ± 22.43 است، با توجه به میزان همبستگی ۴۷۸/۰ = r میان هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین به طور کلی بین جنسیت و هوش هیجانی رابطه معنی داری به دست نیامد (p
کلید واژگان
هوش هیجانیپیشرفت تحصیلی
دانشجویان
اپیدمیولوژی
شماره نشریه
125تاریخ نشر
2014-11-011393-08-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی ایراندانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
شاپا
2228-70432228-7051




