نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorثاقبی سعیدی, کرامهfa_IR
dc.contributor.authorابوالقاسمی, عباسfa_IR
dc.contributor.authorاکبری, بهمنfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:02:45Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:02:45Z
dc.date.available1399-08-23T09:02:45Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:02:45Z
dc.date.issued2018-11-01en_US
dc.date.issued1397-08-10fa_IR
dc.identifier.citationثاقبی سعیدی, کرامه, ابوالقاسمی, عباس, اکبری, بهمن. (1397). نقش حس انسجام، ناگویی هیجانی و مهربانی با خود در پیش بینی بهزیستی روان‌شناختی در دانش‌آموزان دختر دارای دیسمنوره اولیه. مجله علوم پزشکی رازی, 25(8), 33-42.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-5221-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/594778
dc.description.abstractزمینه و هدف: سندرم پیش از قاعدگی، یکی از شایع‌ترین اختلالات سنین باروری است که زندگی زنان و دختران را به میزان قابل‌توجهی مختل می­سازد، ولی در مورد عوامل روان‌شناختی و شخصیتی مرتبط با دیسمنوره اولیه اطلاعات کمی در دست است. هدف این پژوهش تعیین نقش حس انسجام، ناگویی هیجانی و خود دلسوزی در پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی دختران دارای دیسمنوره اولیه بود. روش کار: این پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان دختر دارای دیسمنوره اولیه مشغول به تحصیل در دبیرستان‌های ناحیه یک شهرستان رشت در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونه پژوهش 211 دانش‌آموز دختر دارای دیسمنوره اولیه بودند که از میان 542 دانش‌آموز، با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای شناسایی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه غربالگری علایم قبل از قاعدگی-PSST، پرسشنامه حس انسجام SOC، پرسشنامه خود دلسوزی SCS-SF، مقیاس الکسی تایمی تورنتو -TAS و پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف RSPWB- استفاده شد. داده‌های به دست آمده با SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.  یافته‌ها: نتایج نشان داد که حس انسجام (474/0 =Beta) و خود دلسوزی (226/0 =Beta) پیش­بینی­کننده معناداری برای بهزیستی روان‌شناختی هستند (001/0p<)؛ در صورتی که ناگویی هیجانی، بهزیستی روان‌شناختی دختران را پیش­بینی نکرد. نتیجه‌گیری: این یافته‌ها حاکی از نقش حس انسجام و خود دلسوزی در پیشگیری از پیامدهای روان‌شناختی این سندرم است، بنابراین با آموزش روان‌شناختی خود دلسوزی و ایجاد حس انسجام قوی‌تر در دختران دارای این سندرم می‌توان بهزیستی روان‌شناختی این دختران را افزایش داد.fa_IR
dc.format.extent1033
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectحس انسجامfa_IR
dc.subjectمهربانی با خودfa_IR
dc.subjectناگویی هیجانیfa_IR
dc.subjectبهزیستی روان­شناختیfa_IR
dc.subjectدیسمنوره اولیه.fa_IR
dc.titleنقش حس انسجام، ناگویی هیجانی و مهربانی با خود در پیش بینی بهزیستی روان‌شناختی در دانش‌آموزان دختر دارای دیسمنوره اولیهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار ، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایرانfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue8
dc.citation.spage33
dc.citation.epage42


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد