نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپورمرزی, داوودfa_IR
dc.contributor.authorریماز, شهنازfa_IR
dc.contributor.authorمرقاتی خویی, عفت الساداتfa_IR
dc.contributor.authorرازی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorشکوهی, مصطفیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:02:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:02:32Z
dc.date.available1399-08-23T09:02:31Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:02:32Z
dc.date.issued2013-04-01en_US
dc.date.issued1392-01-12fa_IR
dc.identifier.citationپورمرزی, داوود, ریماز, شهناز, مرقاتی خویی, عفت السادات, رازی, مریم, شکوهی, مصطفی. (1392). بررسی مقایسهای نیازهای آموزشی بهداشت جنسی و باروری جوانان در دو موقعیت قبل و بعد از ازدواج، تهران 1390. مجله علوم پزشکی رازی, 20(106), 30-39.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-2440-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/594759
dc.description.abstract  زمینه و هدف : ازدواج پدیده ای است که ماهیت نیازهای بهداشت جنسی و باروری را تغییر می دهد. عدم توجه به ماهیت متفاوت نیازهای بهداشت جنسی و باروری در موقعیت‌های مختلف از اثر بخشی برنامه های آموزشی در این حیطه می‌کاهد. هدف از این مطالعه گزارش نیازهای آموزشی و مقایسه میزان نیاز به آموزش در حیطه بهداشت جنسی و باروری جوانان در دو موقعیت قبل و بعد از ازدواج می باشد.   روش کار: در یک مطالعه هم گروهی در سال 1390، 450 نفر از داوطلبین ازدواج در تهران به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی شده انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته میزان نیاز به آموزش در زمینه های مختلف حیطه بهداشت جنسی و باروری در دو مرحله قبل و بعد از ازدواج با مقیاس پنج درجه ای لیکرت مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون ها آماری تی تست و تی زوج استفاده شد.   یافته‌ها : میانگین نمره نیاز به آموزش قبل از ازدواج و بعد از ازدواج به ترتیب 95/0 ± 56/3 و 82/0 ± 72 /3 بود بعد از ازدواج میزان نیاز به آموزش افزایش پیدا کرده بود ولی این افزایشاز نظر آماری معنی دار نبود ( 096/0= p-value ). مهم ترین موضوع آموزشی قبل از ازدواج "سلامت در روابط جنسی" و بعد از ازدواج " بهترین شرایط جسمی، روانی و اجتماعی زن و مرد برای شروع بارداری" بود.   نتیجه گیری: یافته ها ی این مطالعه پیشنهاد می کند که محتوای آموزشی متناسب با نیازهای بهداشت جنسی و باروری جوانان با در نظر داشتن موقعیت فرهنگی و اجتماعی آنان طراحی و اجرا شود.fa_IR
dc.format.extent329
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectنیاز آموزشیfa_IR
dc.subjectبهداشت جنسیfa_IR
dc.subjectبهداشت باروریfa_IR
dc.subjectازدواج.fa_IR
dc.subjectاپیدمیولوژیfa_IR
dc.titleبررسی مقایسهای نیازهای آموزشی بهداشت جنسی و باروری جوانان در دو موقعیت قبل و بعد از ازدواج، تهران 1390fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی کرمانfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue106
dc.citation.spage30
dc.citation.epage39


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد