| dc.contributor.author | بغدادچی, جلیل | fa_IR |
| dc.contributor.author | امانی, رضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | خواجه موگهی, ناهید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T09:02:19Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T09:02:19Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T09:02:19Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T09:02:19Z | |
| dc.date.issued | 2002-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1380-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بغدادچی, جلیل, امانی, رضا, خواجه موگهی, ناهید. (1380). بررسی اثرات صبحانه بر قدرت تمرکز و حافظه کوتاه مدت دانشآموزان دبستانی. مجله علوم پزشکی رازی, 8(27), 535-539. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-382-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/594739 | |
| dc.description.abstract | این مطالعه تحقیقی است که بشکل کار آزمایی کنترل شده تصادفی و متقاطع جهت ارزیابی اثرات مصرف صبحانه بر میزان تمرکز و حافظه کوتاه مدت انجام شد. در این مطالعه 2 گروه 19 نفری از دانشآموزان دبستانی پایه دوم (8 ساله) مورد بررسی قرار گرفتند. تستهای استاندارد تمرکز (آزمون اعداد) و حافظه (بیاد آوردن کلمات و تداعی معانی)، در 2 مرحله قبل و بعد از صبحانه و در هر دو گروه بطور همزمان انجام شدند. در مرحله دوم (پس از 1 روز فاصله) گروهها جابجا و آزمونهای جدید ارائه شدند. صبحانه بر اساس 20% میزان انرژی توصیه شده ( RDA= Recommended Dietary Allowances ) و توسط غذاهای محلی و قابل دسترس تهیه و راًس ساعت 8 صبح داده شد و پس از 1 ساعت آزمون دوم انجام گردید. متغیرهای بررسی شده شامل اطلاعات مربوط به قد و وزن دانشآموزان، دادههای اجتماعی- اقتصادی خانواده (سطح سواد، شغل والدین و نوع منزل مسکونی)، تعداد اتاقهای منزل، ساعتهای خواب و بیداری نمونهها، تعداد فرزندان و کل افراد خانواده، نظر والدین و معلم در مورد وضعیت تحصیلی و فعالیتهای جسمی و اجتماعی کودک، معدل ثلث و سال گذشته، امکانات رفاهی منزل نظیر تلویزیون و کامپیوتر، عادت به مصرف صبحانه و اشتهای کودک و نیز شام وی بودند. نتایج بدست آمده، بهبود امتیازات تست تمرکز و حافظه رادر گروهی که صبحانه مصرف کرده بودند نشان داد بطوریکه در هر دو گـــروه بیش از 2 نمره بر امتیازات آنها افزوده شد (05/ 0 P< ) . در گروهی که صبحانه دریافت نکرده بودند، امتیاز تست حافظه اندکی افت نشان داد که از نظر آماری معنیدار نبود اما قابل توجیه بود. از آنجائیکه 2 گروه، شباهت زیادی با یکدیگر داشتند و هیچیک از متغیرهای اولیه بین آنها تفاوت معنیداری را نشان نداده بود، میتوان نتایج حاصل را بخوبی و با اطمینان بیشتـر به مصرف صبحانه ربط داد. با توجه به اهمیت تأمین تغذیه سالم برای کودکان بویژه به کمک منابع محلی و قابل دسترس و نیز امکان تعمیم اینگونه نتـایج در سطح وسیعتـر در داخل کشور، به عقیده نویسندگـان مقالـه، این پژوهش مـیتواند بعنوان یک Pilot Study مد نظر قرار گیرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 179 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | 1- صبحانه | fa_IR |
| dc.subject | 2- تمرکز | fa_IR |
| dc.subject | 3- حافظه کوتاه مدت | fa_IR |
| dc.subject | 4- دانشآموزان دبستان | fa_IR |
| dc.subject | علوم تغذیه | fa_IR |
| dc.title | بررسی اثرات صبحانه بر قدرت تمرکز و حافظه کوتاه مدت دانشآموزان دبستانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 27 | |
| dc.citation.spage | 535 | |
| dc.citation.epage | 539 | |