نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبغدادچی, جلیلfa_IR
dc.contributor.authorامانی, رضاfa_IR
dc.contributor.authorخواجه موگهی, ناهیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:02:19Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:02:19Z
dc.date.available1399-08-23T09:02:19Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:02:19Z
dc.date.issued2002-03-01en_US
dc.date.issued1380-12-10fa_IR
dc.identifier.citationبغدادچی, جلیل, امانی, رضا, خواجه موگهی, ناهید. (1380). بررسی اثرات صبحانه بر قدرت تمرکز و حافظه کوتاه مدت دانش‌آموزان دبستانی. مجله علوم پزشکی رازی, 8(27), 535-539.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-382-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/594739
dc.description.abstractاین مطالعه تحقیقی‌ است که بشکل کار آزمایی کنترل شده تصادفی و متقاطع جهت ارزیابی اثرات مصرف صبحانه بر میزان تمرکز و حافظه کوتاه مدت انجام شد. در این مطالعه 2 گروه 19 نفری از دانش‌آموزان دبستانی پایه دوم (8 ساله) مورد بررسی قرار گرفتند. تستهای استاندارد تمرکز (آزمون اعداد) و حافظه (بیاد آوردن کلمات و تداعی معانی)، در 2 مرحله قبل و بعد از صبحانه و در هر دو گروه بطور همزمان انجام شدند. در مرحله دوم (پس از 1 روز فاصله) گروهها جابجا و آزمونهای جدید ارائه شدند. صبحانه بر اساس 20% میزان انرژی توصیه شده ( RDA= Recommended Dietary Allowances ) و توسط غذاهای محلی و قابل دسترس تهیه و راًس ساعت 8 صبح داده شد و پس از 1 ساعت آزمون دوم انجام گردید. متغیر‌های بررسی شده شامل اطلاعات مربوط به قد و وزن دانش‌آموزان، داده‌های اجتماعی- اقتصادی خانواده (سطح سواد، شغل والدین و نوع منزل مسکونی)، تعداد اتاقهای منزل، ساعتهای خواب و بیداری نمونه‌ها، تعداد فرزندان و کل افراد خانواده، نظر والدین و معلم در مورد وضعیت تحصیلی و فعالیتهای جسمی و اجتماعی کودک، معدل ثلث و سال گذشته، امکانات رفاهی منزل نظیر تلویزیون و کامپیوتر، عادت به مصرف صبحانه و اشتهای کودک و نیز شام وی بودند. نتایج بدست آمده، بهبود امتیازات تست تمرکز و حافظه رادر گروهی که صبحانه مصرف کرده بودند نشان داد بطوریکه در هر دو گـــروه بیش از 2 نمره بر امتیازات آنها افزوده شد (05/ 0 P< ) . در گروهی که صبحانه دریافت نکرده بودند، امتیاز تست حافظه اندکی افت نشان داد که از نظر آماری معنی‌دار نبود اما قابل توجیه بود. از آنجائیکه 2 گروه، شباهت زیادی با یکدیگر داشتند و هیچیک از متغیرهای اولیه بین آنها تفاوت معنی‌داری را نشان نداده بود، می‌توان نتایج حاصل را بخوبی و با اطمینان بیشتـر به مصرف صبحانه ربط داد. با توجه به اهمیت تأمین تغذیه سالم برای کودکان بویژه به کمک منابع محلی و قابل دسترس و نیز امکان تعمیم این‌گونه نتـایج در سطح وسیعتـر در داخل کشور، به عقیده نویسندگـان مقالـه، این پژوهش مـی‌تواند بعنوان یک Pilot Study مد نظر قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent179
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subject1- صبحانهfa_IR
dc.subject2- تمرکزfa_IR
dc.subject3- حافظه کوتاه مدتfa_IR
dc.subject4- دانش‌آموزان دبستانfa_IR
dc.subjectعلوم تغذیهfa_IR
dc.titleبررسی اثرات صبحانه بر قدرت تمرکز و حافظه کوتاه مدت دانش‌آموزان دبستانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue27
dc.citation.spage535
dc.citation.epage539


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد