نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامینی ثانی, نیرهfa_IR
dc.contributor.authorسزاوار, سید هاشمfa_IR
dc.contributor.authorلطف ا... زاده, رسولfa_IR
dc.contributor.authorوثوق, نازیلاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T08:23:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T08:23:37Z
dc.date.available1399-08-23T08:23:37Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T08:23:37Z
dc.date.issued2004-06-01en_US
dc.date.issued1383-03-12fa_IR
dc.identifier.citationامینی ثانی, نیره, سزاوار, سید هاشم, لطف ا... زاده, رسول, وثوق, نازیلا. (1383). ارزیابی متدلوژی تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل, 4(2), 7-12.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7280
dc.identifier.issn2228-7299
dc.identifier.urihttp://jarums.arums.ac.ir/article-1-488-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/591720
dc.description.abstractزمینه و هدف: پژوهش همواره به عنوان ابزار نیرومند در ایجاد تغییر و توسعه مورد توجه بوده است و مانند هر فرآیند دیگری به برنامه ریزی، اختصاص امکانات و منابع ویژه نیازمند است. بررسی تغییرات در امر تحقیق می تواند راهگشای تفکر سیستماتیک دراین زمینه باشد، بنابراین مطالعه حاضر با هدف ارزیابی متدولوژی تحقیق و ارایه راهکار جهت ارتقای کیفی آن در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل صورت گرفت. روش کار: این مطالعه به روش توصیفی ـ مقطعی صورت گرفت. اطلاعات مربوط به متدلوژی تحقیق و اجرای آن توسط پرسشنامه ای با بررسی پرونده های طرح های تحقیقاتی مصوب از سال1376 تا پایان سال 1382و اطلاعات مربوط به مجری با مصاحبه حضوری تکمیل گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه12 تجزیه و تحلیل و از آمار توصیفی برای ارایه نتایج استفاده شد.یافته ها: از ابتدای سال 1376 تا پایان1382، 196 طرح تحقیقاتی در شورای پژوهشی دانشگاه به تصویب رسیده است. تعداد طرح های تحقیقاتی از سه مورد در سال 1376 به 45 مورد در سال 1382 افزایش یافته بود. مطالعات مقطعی با 114 مورد (58/2%) در رتبه اول و پس از آن مطالعات تجربی با 43 مورد (21/9%) قرار داشتند. در این دوره تعداد مطالعات تحلیلی و کارآزمایی ها افزایش یافته بود ولی همچنان مطالعات توصیفی در اکثریت بود. از بررسی نحوه تکمیل بندهای مختلف پروپوزال معلوم شد که در 32% طرح ها پروپوزال تکمیل بوده و در سایر موارد طراحی تحقیق، جدول متغیر ها، روش تجزیه و تحلیل، روش جمع آوری داده ها و مشکلات اجرایی یا اصلاً ارایه نشده و یا ناقص بود که این مشکل قبل از راه اندازی دفتر مشاوره تحقیق در سال 1380 بیشتر مشهود بود. 75% مجریان قبل از ارایه پروپوزال کارگاه روش تحقیق را گذرانده بودند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه هر چند تعداد طرح های تحقیقاتی نسبت به سال های نخست افزایش یافته و وضعیت طرح مطالعه به سمت طرح های تحلیلی جهت گرفته است اما هنوز طرح های توصیفی درصدر هستند. ضروری است با تمهیدات لازم نسبت به بهبود وضعیت موجود اقدام گردد.fa_IR
dc.format.extent132
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اردبیلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Ardabil University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectمتدولوژیfa_IR
dc.subjectتحقیقfa_IR
dc.subjectطرح تحقیقاتیfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleارزیابی متدلوژی تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی اردبیلfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله اصیلfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue2
dc.citation.spage7
dc.citation.epage12


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد