نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامانی, فیروزfa_IR
dc.contributor.authorسهرابی, بهرامfa_IR
dc.contributor.authorصادقیه, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorمشعوفی, مهرنازfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T08:22:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T08:22:06Z
dc.date.available1399-08-23T08:22:06Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T08:22:06Z
dc.date.issued2004-04-01en_US
dc.date.issued1383-01-13fa_IR
dc.identifier.citationامانی, فیروز, سهرابی, بهرام, صادقیه, سعید, مشعوفی, مهرناز. (1383). بررسی شیوع افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 1382. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل, 4(1), 7-11.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7280
dc.identifier.issn2228-7299
dc.identifier.urihttp://jarums.arums.ac.ir/article-1-498-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/591598
dc.description.abstract  زمینه و هدف : افسردگی اختلال شایعی است که ممکن است هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد، ولی برخی افراد جامعه مثل دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی که هر کدام به نحوی درگیر حفظ سلامت جسمی و روانی افراد جامعه هستند ، بدلیل موقعیت خاص نسبت به این اختلال آسیب پذیرترند. با تشخیص به موقع و زود هنگام این اختلال در دانشجویان، می توان فرصتی برای پیشگیری اولیه و جلوگیری از پیشرفت و وخامت آن و نهایتا ‌ً تامین بهداشت روانی آنان و جامعه فراهم نمود . هدف از این بررسی سنجش میزان افسردگی دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بوده است.   روش کار : این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی می باشد که بر روی 324 نفر از دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شده است. روش جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه ای در دو بخش است، بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافیک افراد مورد مطالعه و بخش دوم سؤا لات مربوط به سنجش میزان افسردگی بر اساس آزمون سنجش افسردگی بک ب ود . داده ها با استفاده ازنرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید و از آمار توصیفی در قالب جداول فراوانی و از آمار تحلیلی به منظور بررسی ارتباط بین متغیرها استفاده شد.   یافته ها : یافته های پژوهش نشان داد که از 324 دانشجوی مورد پژوهش 186 نفر( 4/57 %) با درجات مختلفی دچار افسردگی بودند و از بین آنها تعداد 126 نفر( 64 %) دچار افسردگی بالینی بودند. شیوع افسردگی بالینی در دانشجویان رشته مامایی 4/21% بود. در رشته تحصیلی تکنسین اتاق عمل بیشترین شیوع افسردگی دیده شد ولی بین رشته تحصیلی و شیوع افسردگی ارتباط معنی داری مشاهده نگردید . آزمون آماری مجذور کای ارتباط معنی داری را بین میزان افسردگی دانشجویان با ترم تحصیلی ، تعداد خواهر و برادر، وجود بیماری عمده جسمی در خود، ‌وجود مشکل عمده روحی در اعضای خانواده و همچنین وقوع اتفاقات عمده در طول سال قبل از مطالعه نشان داد ) 001/0 p= ).   نتیجه گیری : براساس نتایج بدست آمده از مطالعه افسردگی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از شیوع بالایی برخوردار است ولازم است به منظور پیشگیری از این معضل بزرگ اجتماعی برنامه ریزی گردد .fa_IR
dc.format.extent126
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اردبیلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Ardabil University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectآزمون افسردگی بکfa_IR
dc.subjectوضعیت تحصیلیfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleبررسی شیوع افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 1382fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله اصیلfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue1
dc.citation.spage7
dc.citation.epage11


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد